Profil Diri

My photo
Fakulti Ekologi Manusia, Universiti Putra Malaysia, Serdang, Selangor, Malaysia
Seorang penjawat awam, telah berumahtangga dan beristeri. Menyukai respons orang ramai terhadap hasil penulisan dan berkongsi ilmu, pengetahuan dan pengalaman. Bercita-cita besar dan mempunyai tujuan hidup yang futuristik. Ingin melihat Malaysia menjadi negara maju sebelum tahun 2020 dan rakyat Malaysia tersohor di persada antarabangsa. Ingin melihat agama Islam dan umat Islam melonjak naik.

Intro

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia,

Manfaatkan Blog ini untuk tujuan pembelajaran dan penambahan ilmu pengetahuan.

KELAB KENEGARAAN MALAYSIA, TITAS DAN HUBUNGAN ETNIK

Sunday, July 4, 2010

Rasulallah s.a.w. Dan Orang Bukan Islam

DR. AMINI AMIR ABDULLAH



4 JUN 2010



Nabi Muhammad s.a.w. digambarkan sebagai "rahmat bagi semua" sekalian alam, kerana Allah mengatakan dalam Quran:"Kami telah mengutus kamu sebagai rahmat bagi sekalian alam" (Al-Quran 21:107.) Para penerima layanan ini tidak terhad kepada orang Islam tetapi melibatkan juga bukan Islam yang menyakiti Nabi dan menghalang misi dakwahnya. Ini membuktikan Nabi tidak membalas dendam atas alasan peribadi, bahkan selalu memaafkan musuh-musuh rapatnya. Aishah mengatakan nabi selalu memaafkan. Pada zaman awal Islam, Nabi ke Taif (berdekatan Makkah) untuk mereka untuk menerima Islam. Nabi telah diberi layanan yang sangat kasar, kurang ajar dan tidak bersopan oleh pemimpin-pemimpin Taif. Pemimpin Taif juga telah mewujudkan kumpulan samseng untuk mengganggunya. Pengikut pemimpin Taif memaki hamun dan menyeksa Nabi serta melemparkan batu sehingga Nabi terpaksa mencari perlindungan. Pernah Nabi dilemparkan batu hingga luka berdarah kakinya. Baginda sentiasa tertekan tetapi baginda berdoa kepada Allah memohon pertolongan dengan katanya:

"Ya Allah, kepadaMU saya mengadu kelemahan saya, kurangnya daya dan kekuatan menghadapi mereka ini. Allahlah Maha Penyayang Kebanyakan, Tuhan bagi mereka yang lemah dan Tuhanku. Kepada siapa anda akan menghantar saya? Untuk sesuatu terasing, membawa kesakitan, atau musuh yang diberi kuasa ke atas diriku? Jika Allah tidak menetapkan aku layak, aku tidak peduli, untuk memastikan rahmatMu sentiasa berlimpah-ruah ke atasku. Saya mencari kembali perlindungan dalam terang wajahMu dengan yang kezaliman semuanya terhalau dan setiap urusan dunia ini dan selanjutnya ditetapkan benar, supaya amarah-Mu harus turun ke atas saya atau cahaya ketidaksenangan anda pada saya. Aku hanya perlu kesenangan dan kepuasanMu ya Allah, hanya anda membolehkan saya untuk berbuat baik dan menghindari kejahatan. Tidak ada kekuatan dan tidak mungkin kecualiMu ya Allah."

Allah kemudiannya mengutuskan malaikat, mendapatkan keizinan Nabi untuk menggabungkan dua bukit dan seterusnya menghancurkan bandar Taif. Dengan toleransi yang tinggi dan penuh kasih sayang; Allah menjawab: Tidak! Kerana saya berharap bahawa Allah akan melahirkan dari sulbi mereka orang-orang yang hanya akan menyembah Allah sahaja, tidak menyekutukannya. (Sahih Muslim) Begitu besar kasih sayang Rasulallah hingga Allah sendiri memberi perhatian tentang perkara itu. Salah seorang musuh terbesar Islam dan musuh peribadi Rasulallah ialah Abdullah bin Ubai, ketua orang munafik Madinah. Di luar mengaku Islam tetapi dalam diam-diam dia menjadi gunting dalam lipatan dan musuh dalam selimut yang amat berbahaya. Walaupun Nabi tahu perkara ini, Nabi masih mendoakannya ketika kematiannya dan memohon Allah mengampunkannya. Allah kemudiannya melarang Rasulallah s.a.w. daripada menyembahyangkan jenazah Abdullah bin Ubai atau mendoakannya. Al-Quran menceritakan perkara ini: Dan janganlah engkau sembahyangkan seorang pun yang mati dari orang-orang munafik itu selama-lamanya, dan janganlah Engkau berada di (tepi) kuburnya, kerana sesungguhnya mereka telah kufur kepada Allah dan RasulNya, dan mereka mati sedang mereka dalam keadaan fasik (derhaka). (Al-Taubah: 9:84) Abdullah sepanjang hidupnya memusuhi Nabi dengan sekeras-kerasnya untuk menggagalkan dakwah Nabi. Beliau telah mengundurkan 300 penyokongnya ketika Perang Uhud dan melemahkan tentera Islam serta-merta. Beliau cuba memalukan Nabi dengan membuat tuduhan palsu bahawa isteri Nabi; Aishah berzina dengan tujuan untuk menjatuhkan Nabi dan dakwahnya.

Belas kasihan Nabi juga ditunjukkan terhadap Hindun pembunuh kejam bapa saudaranya Saidina Hamzah yang kemudiannya melapah mayatnya. Saidina Hamzah paling disukai oleh Nabi dan antara yang terawal memeluk Islam. Hindun, abdi Abu Sufian membunuh Hamzah dalam Perang Uhud. Sehari sebelum Fath Makkah (Pembukaan Makkah), Abu Sufian memeluk Islam. Nabi memaafkannya dan tidak meminta sebarang pampasan. Kisah Hindun dan Saidina Hamzah amatlah trajik. Hindun memotong dada Hamzah dan merobek-robek hati dan jantung Hamzah. Tetapi apabila Hindun memeluk Islam, Nabi kenal beliau tetapi tidak berkata apa-apa. Hindun begitu terkesan dengan kemurahan hati Nabi seraya berkata: ”Wahai Allah! Tiada perlindungan yang lebih baik di mata saya melainkan perlindungan anda dan tidak ada perlindungan yang lebih indah daripada perlindungan anda".

Ikrimah bin Abu Jahal pula adalah musuh besar Nabi Muhammad s.a.w. dan Islam. Selepas kemenangan orang Islam dalam Pembukaan Makkah (Fath Makkah), Ikrimah melarikan diri dan pergi ke Yaman. Setelah isteri beliau memeluk Islam, isteri Ikrimah membawa suaminya itu kepada nabi Muhammad s.a.w.. Nabi Muhammad s.a.w. begitu senang hati dan seraya berkata: ”Selamat datang wahai penghijrah”. Apa yang menarik di sini ialah Nabi tidak pula membalas sebarang perbuatan jahat masa lampau yang dilakukan oleh Ikrimah.

Habir ibn Al-Aswad adalah di antara musuh besar Nabi Muhammad s.a.w.. Beliau telah mendatangkan kecederaan yang serius kepada Saidatuna Zainab, anak Nabi ketika berhijrah ke Madinah. Ketika itu Zainab sedang hamil dan orang-orang Mushrikin Makkah cuba untuk menghalang pemergiannya ke Madinah. Habbar bin Al-Aswad, salah seorang Kafir Mushrikin telah menyerang Zainab dan menyebabkan Zainab terjatuh daripada unta tunggangannya hingga menyebabkan Zainab keguguran bayi yang dikandungnya dan kecederaan serius kepada dirinya sendiri. Habbar juga banyak terlibat dengan aktiviti-aktiviti jahat yang lain terhadap orang Islam. Apabila orang Islam menguasai Madinah, beliau berhasrat melarikan diri ke Parsi (Iran) tetapi kemudiannya berubah untuk berjumpa Nabi Muhammad s.a.w.. Nabi Muhammad s.a.w. kemudiannya dengan amat lembut hati memaafkannya.

No comments:

Nostalgia

Nostalgia
YB Yang Bijak