Profil Diri

My photo
Fakulti Ekologi Manusia, Universiti Putra Malaysia, Serdang, Selangor, Malaysia
Seorang penjawat awam, telah berumahtangga dan beristeri. Menyukai respons orang ramai terhadap hasil penulisan dan berkongsi ilmu, pengetahuan dan pengalaman. Bercita-cita besar dan mempunyai tujuan hidup yang futuristik. Ingin melihat Malaysia menjadi negara maju sebelum tahun 2020 dan rakyat Malaysia tersohor di persada antarabangsa. Ingin melihat agama Islam dan umat Islam melonjak naik.

Intro

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia,

Manfaatkan Blog ini untuk tujuan pembelajaran dan penambahan ilmu pengetahuan.

KELAB KENEGARAAN MALAYSIA, TITAS DAN HUBUNGAN ETNIK

Friday, January 8, 2010

Contoh Prakata Mahasiswa Dalam Tugasan TITAS


Dyana Erlyn Erleena binti Mohyeden (151959)

Dengan lafaz bismillahirahmannirahim…Assalamualaikum w.r.t dan salam 1 Malaysia saya ucapkan. Terlebih dahulu saya ingin bersyukur kehadrat Ilahi atas limpah dan kurniaNya penulisan ini dapat direalisasikan dan akhirnya kumpulan kami dapat menyiapkan tugasan kursus yang diamanahkan oleh pensyarah kami, Dr.Amini Amir bin Abdullah agar memberi penilaian ke atas kami dalam subjek Tamadun Islam dan Tamadun Asia (TITAS).
Sebelum berbicara dengan lebih lanjut lagi, ingin saya merakamkan jutaan terima kasih kepada ayahanda dan juga bonda di atas sokongan dan dorongan yang tidak berbelah bahagi kapada saya selama ini bagi meneruskan projek ini, sekali gus menyempurnakan tugasan yang amat bermanfaat ini. Selain itu, jutaan terima kasih juga saya tujukan kepada pensyarah subjek SKP 2203 iaitu Dr.Mohd Amini Amir bin Abdullah kerana telah memberikan tugasan menarik lagi mencabar kepada kumpulan kami iaitu “Impak Negatif dan Positif pengaruh Tamadun Barat terhadap Tamadun Islam, Cina dan India dalam aspek sosial”.Selain daripada menyempurnakan tugasan yang diberi, saya juga dapat meluaskan ilmu pengetahuan dan memantapkan ilmu yang berkaitan dengan Tamadun Islam dan Tamadun Asia. Tidak dilupakan, rakan-rakan seperjuangan kerana telah bekerjasama serta bertukar-tukar pendapat serta idea dengan ahlli kumpulan yang lain. Tanpa bantuan dan dorongan dari kalian yang turut menjadi tulang belakang kepada saya dalam memberi sokongan dan motivasi kepada saya agar tidak mudah berputus asa dan sentiasa berusaha bersungguh-sungguh pasti tugasan ini tidak dapat disempurnakan dalam waktu yang ditetapkan.
Setiap tugasan pasti ada cabaran dan dugaan yang menanti.Begitu juga dengan tugasan ini,sepanjang saya menyiapkan projek ini,terdapat pelbagai dugaan dan cabaran yang perlu saya tempuhi misalnya pada peringkat awal, dalam usaha mencari dan mengkaji maklumat tentang tamadun india dan cina, saya menghadapi sedikit kesukaran bagi mendapatkan maklumat yang bertepatan dengan tajuk yang diberikan.Namun, dengan adanya kerjasama antara ahli kumpulan yang lain yang turut membantu dalam pencarian maklumat bagi tajuk kami dan keizinan daripada Ilahi, masalah ini dapat diatasi.Selain itu, saya juga menghadapi cabaran yang agak getir apabila beberapa isi-isi penting yang disimpan didalam pendrive telah hilang kerana disebabkan virus. Akan tetapi,nasib menyebelahi saya apabila salah seorang dari kumpulan saya telah menyimpan maklumat tersebut. Kesukaran juga timbul apabila computer riba yang saya gunakan tidak dapat membaca maklumat yang telah kami kumpul kerana saya menggunakan microsoft office 2003 .Bagi mengatasi masalah ini,kami mencari alternatif lain iaitu dengan menggunakan computer riba ahli kumpulan kami yang lain yang menggunakan Microsoft office 2008.
Sebagai konklusi, pelbagai pengalaman dan input menarik yang dapat saya kutip daripada pelaksanaan projek ini seperti semangat kerjasama dalam satu pasukan ,emnyiapkan tugasan dalam waktu yang ditetapkan, tolong menolong antara satu sama lain serta menghargai dan menyanjung tinggi tamaduan islam dan asia yang kian dilupakan terutamanya bagi golongan muda yang bakal menjadi pemangkin kepada pembangunan negara pada masa akan datang.Akhir kata,saya serta ahli kumpulan yang lain amat berharap agar projek ini dapat diteruskan serta memberi seribu satu pengalaman dan manfaat kepada setiap lapisan masyarakat khususnya golongan muda yang kian melupakan sejarah yang amat penting dalam membina sebuah nagara bangsa yang dihormati dan disaegani oleh seantero dunia. Sekian terima kasih.









4 comments:

Nama pena, Puteri Nur Cahaya @ Cikgu iEta. Suri rumah sepenuh masa. Penulis Lifestyle Blogger berpengalaman Social Media Marketing Coach. said...

As salam, mohon gunakan sebahagian isi dalam contoh prakata ini ke dalam assigment kumpulan sy. Terima kasih tuan. done follow

SPARK.flys said...

salam,
boleh berikan info berkaitan langkah nak membuat porfolio.
terima kasih.

Unknown said...

Salam. Sya nak mintak izin untuk copy.

Unknown said...

Dr.nak tanya apa perbezaan prakata dan penghargaan?

Nostalgia

Nostalgia
YB Yang Bijak