Profil Diri

My photo
Fakulti Ekologi Manusia, Universiti Putra Malaysia, Serdang, Selangor, Malaysia
Seorang penjawat awam, telah berumahtangga dan beristeri. Menyukai respons orang ramai terhadap hasil penulisan dan berkongsi ilmu, pengetahuan dan pengalaman. Bercita-cita besar dan mempunyai tujuan hidup yang futuristik. Ingin melihat Malaysia menjadi negara maju sebelum tahun 2020 dan rakyat Malaysia tersohor di persada antarabangsa. Ingin melihat agama Islam dan umat Islam melonjak naik.

Intro

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia,

Manfaatkan Blog ini untuk tujuan pembelajaran dan penambahan ilmu pengetahuan.

KELAB KENEGARAAN MALAYSIA, TITAS DAN HUBUNGAN ETNIK

Friday, January 8, 2010

Contoh Prakata Mahasiswa Dalam Tugasan TITAS


MELISSA BINTI SULAIMAN (152912)
Assalamualaikum w.b.t. Segala puji bagi Allah S.W.T Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Selawat dan salam ke atas junjungan besar, Nabi Muhammad S.A.W, para keluarga dan sahabat baginda serta mereka yang mengikuti sunnahnya hingga ke hari akhirat. Alhamdulillah bersyukur kehadrat Ilahi kerana dengan izin dan limpah kurniaNya, akhirnya tugasan yang telah diberikan kepada kami sekumpulan telah siap.
Pada awalnya, Tamadun Islam dan Tamadun Asia ataupun lebih dikenali sebagai TITAS merupakan subjek yang amat membebankan bagi pelajar kerana lebih menumpukan sepenuh perhatian terhadap major subjek. Mungkin terdapat segelintir pelajar universiti terutamanya pelajar Universiti Putra Malaysia(UPM) merasakan bahawa subjek ini hanya sekadar sebagai pelengkap kepada jam kredit dan membantu meningkatkan pointer mereka pada akhir peperiksaan semester. Tetapi, persepsi pelajar termasuk saya mula berubah apabila mula mengikuti kuliah yang diajar oleh Dr Amini Amir bin Abdullah di mana pada waktu itu semua pelajar diwajibkan membuat tugasan berkumpulan selaras dengan tajuk yang berkaitan dengan subjek TITAS. Kumpulan kami yang terdiri daripada pelbagai kaum iaitu Melayu, Cina dan India telah pun dibentuk sepertimana yang dikehendaki oleh pensyarah kami. Pada mulanya, memang kebanyakan pelajar tidak seberapa setuju mengenai pembentukan kumpulan tersebut,tetapi akhirnya kumpulan kami dapat bekerjasama dengan baik setelah menjalankan tugasan itu selama beberapa minggu. Tujuan Dr Amini berbuat demikian adalah untuk mengeratkan silaturahim sesama kami sekumpulan dan sekaligus memupuk perpaduan nasinal antara pelbagai kaum.
Tajuk untuk tugasan yang telah diberikan pada kami ialah ‘Impak Negatif dan Impak Positif Pengaruh Tamadun Barat Terhadap Tamadun Islam, Cina, dan India dalam Aspek Sosial’. Tajuk ini sangat menarik perhatian saya untuk menerokai lebih dalam tentangnya. Namun tetap saya akui bukan mudah untuk menyiapkan tugasan ini lebih-lebih lagi kumpulan yang berbilang kaum dan agama. Apa yang penting dalam kumpulan itu dalam mencapai sebulat suara ialah kesefahaman antara satu sama lain. Secara tidak langsung juga kami telah menuju merealisasikan konsep ‘1 Malaysia’ yang didasari oleh Perdana Menteri Malaysia kita iaitu Dato’ Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak. Impak negatif dan positif ini juga sebenarnya dapat dilihat pada era kita. Pengaruh tamadun Barat banyak membawa perubahan ke Negara Malaysia terutama dari aspek sosial. Zaman Kolonialisme merupakan zaman pengaruh Barat kuat memainkan peranannya dalam membentuk kerajaan mengikuti dasar-dasar mereka sendiri. Salah satu dasar yang mereka bawa ialah dasar ‘Pecah dan Perintah’.
Sebagaimana kita tahu, pengaruh tamadun Barat banyak mempengaruhi setiap tamadun seperti tamadun Melayu, Cina dan India dari pelbagai aspek, sama ada dari aspek politik, sosial dan ekonomi Negara. Sebagai rakyat Malaysia yang berilmu tinggi serta yang berwawasan, sudah tentulah kita tahu menilai yang mana kaca dan permata, yang mana buruk dan yang mana baik. Yang baik kita ambil untuk panduan dan yang buruk kita jadikan sebagai teladan pada kita agar dapat mencapai tamadun yang lebih berjaya kelak. Dengan adanya tamadun, maka wujudlah peradaban serta impak sains dan teknologi. Melalui tamadun juga, wujud pelbagai epistemologi seperti ilmu perubatan oleh Ibnu Sina, ilmu matematik oleh Al-Khawarizmi dan banyak lagi. Mereka merupakan ilmuan Islam yang sangat terkenal dengan kehebatan dalam menguasai pelbagai ilmu serta merupakan ilmu yang sangat beriman serta bertaqwa kepada Yang Maha Esa, Allah S.W.T.
Dalam kesempatan yang berharga ini, ingin saya ucapkan ribuan terima kasih yang tidak terhingga kepada pensyarah TITAS iaitu Dr Amini Amir bin Abdullah kerana tanpa bimbingan dan tunjuk ajarnya kami sekumpulan mungkin tidak dapat menyiapkan tugasan ini tepat pada masanya. Malah beliau banyak membantu kami dengan menyumbangkan idea-idea yang bernas kepada kami. Tidak lupa juga kepada kedua orang tua saya yang banyak memberi sokongan dalam apa jua yang saya lakukan selama ini. Tanpa berkat dan doa daripada mereka, tidak mungkin saya dapat membawa diri ini ke menara gading.
Buat rakan-rakan sekumpulan, terima kasih juga diucapkan atas kerjasama yang diberikan semasa menyiapkan tugasan ini. Walaupun ada ketika ahli-ahli kumpulan begitu sibuk dengan kuliah masing-masing, tetapi sempat meluangkan masa untuk tugasan ini. Kami sekumpulan telah diberikan tugas masing-masing. Saya telah mengkaji tentang impak negatif pengaruh tamadun Barat terhadap tamadun China. Dengan komitmen setiap ahli kumpulan, akhirnya kami dapat menyiapkan tugasan ini dengan secepatnya..Alhamdulillah..sekian


( Melissa Sulaiman )
152912

No comments:

Nostalgia

Nostalgia
YB Yang Bijak