Profil Diri

My photo
Fakulti Ekologi Manusia, Universiti Putra Malaysia, Serdang, Selangor, Malaysia
Seorang penjawat awam, telah berumahtangga dan beristeri. Menyukai respons orang ramai terhadap hasil penulisan dan berkongsi ilmu, pengetahuan dan pengalaman. Bercita-cita besar dan mempunyai tujuan hidup yang futuristik. Ingin melihat Malaysia menjadi negara maju sebelum tahun 2020 dan rakyat Malaysia tersohor di persada antarabangsa. Ingin melihat agama Islam dan umat Islam melonjak naik.

Intro

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia,

Manfaatkan Blog ini untuk tujuan pembelajaran dan penambahan ilmu pengetahuan.

KELAB KENEGARAAN MALAYSIA, TITAS DAN HUBUNGAN ETNIK

Friday, January 8, 2010


Foong Sook Hwa (154378)
Terlebih dahulu, saya ingin mengucapkan selamat sejahtera kepada pensyarah Tamadun Islam dan Tamadun Asia(TITAS) yang amat saya sanjungi, Dr Amini Amir Abdullah, rakan-rakan seperjuangan yang telah bersama-sama menyiapkan projek ini, dan pembaca-pembaca sekalian. Setinggi-tinggi terima kasih ingin saya ucapkan kepada Dr Amini Amir Abdullah dan juga ahli-ahli kumpulan saya yang telah banyak member tunjuk ajar kepada saya sepanjang saya mengusahakan projek ini. Tanpa mereka, tidak akan wujudlah satu hasil projek yang sempurna.
Pertama sekali, saya berasa amat bersyukur kerana berpeluang untuk terlibat dalam projek kali ini yang bertajuk “Impak Negatif dan Positif Pengaruh Tamadun Barat terhadap Tamadun Islam, Tamadun Cina dan Tamadun India dalam Aspek Sosial”. Semasa melakukan projek ini, saya mendapat pelbagai pengalaman yang berharga yang dapat saya praktikkan sepanjang pembelajaran saya di universiti. Dengan itu, saya dapat mempelajari kaedah-kaedah untuk mencari maklumat dari pelbagai saluran seperti internet, jurnal, surat khabar dan sebagainya serta cara-cara untuk menulis jurnal. Diharap sebarang kekurangan dalam jurnal ini dapat dimaafkan dan saya berjanji akan memperbaiki kelemahan saya pada setiap masa dan cuba untuk melakukan yang terbaik untuk menghasilkan jurnal yang bermutu.
Semasa melakukan projek ini, saya telah belajar untuk menggunakan masa saya dengan efektif untuk menyempurnakan tugasan yang diagihkan kepada saya. Saya telah mengetahui lebih banyak mengenai tamadun-tamadun yang dikaji seperti Tamadun Cina, Tamadun Islam, Tamadun India dan juga Tamadun Barat. Dengan itu, saya dapat mengambil iktibar dan pengajaran daripada kisah-kisah silam tamadun ini. Masyarakat tamadun-tamadun inilah yang telah banyak menyumbang kepada kemodenan, kemakmuran dan kesenangan hidup masyarakat kini. Oleh itu, adalah sangat penting bagi generasi muda sekarang untuk mempelajari tentang tamadun-tamadun awal di seluruh dunia dan seterusnya sedar bahawa setiap orang sememangnya berpeluang untuk menyumbang kepada masyarakatnya jika mereka mempunyai tekad yang berterusan.
Pembelajaran kursus Tamadun Islam dan Tamadun Asia(TITAS) ini telah banyak mendedahkan belia sekarang mengenai sejarah dan juga sumbangan tamadun-tamadun awal yang pernah wujud di dunia ini. Misalnya, kita dapat tahu cara kedatangan Islam dan betapa besarnya pengaruh Islam di serata dunia. Selain itu, setiap tamadun mempunyai sejarah agungnya yang tersendiri seperti dalam aspek keilmuan, pembinaan, pengangkutan dan perdagangan. Interaksi antara tamadun juga mendorong kepada masyarakat yang berbilang kaum dan hidup bersama-sama walaupun dari latar belakang dan agama yang berbeza. Ini menunjukkan masyarakat silam ini sememangnya bertamadun dan beradab kerana dapat hidup harmoni bersama serta bekerjasama untuk mengembangkan tamadun masing-masing yang sekali gus membawa tamadun ke puncak kegemilangan.
Masyarakat sekarang tidak harus menekan kepada pembangunan fizikal semata-mata, malahan harus bertungkus lumus ke arah pembangunan insaniah dan spiritual. Dengan ketiadaan masyarakat yang berakhlak tinggi serta berpandangan jauh, sesuatu negara tidak akan maju dengan pesat. Sebagai contohnya, masyarakat Jepun yang pernah dibom pada xxxx dapat membangun semula dengan cepat sekali. Kini, mereka amat disegani oleh negara-negara lain kerana kemajuan sains dan teknologi yang dicapai oleh mereka. Masyarakat Jepun sangat tekun dan sanggup berkorban pada bila-bila masa sahaja untuk menyiapkan kerja yang diberi. Oleh itu, kita mestilah mencontohi sikap-sikap positif yang ada pada masyarakat Jepun.
Semasa mengendalikan projek ini, saya sedar bahawa kerjasama antara ahli kumpulan adalah sangat penting dan semangat kerjasama inilah yang akan menentukan sama ada projek ini dapat disiapkan dengan sempurna ataupun tidak. Berkat usaha gigih dan semangat ketekunan yang ada pada setiap ahli kumpulan, kami telah memainkan peranan masing-masing dalam melakukan projek ini. Kami bukan sahaja berkongsi maklumat yang telah dicari, malahan menilai kelemahan setiap ahli kumpulan lalu memperbaikinya untuk memperolehi output yang terbaik.
Terdapat ungkapan yang menyatakan bahawa “usaha adalah tangga kejayaan”. Oleh itu, walaupun sesuatu tugas itu adalah sangat susah, kita juga mestilah cuba sedaya upaya untuk meyiapkannya. Dengan usaha yang gigih dan tanpa berputus asa, barulah kita boleh berjaya dalam hidup kita.
Diharap projek ini dapat memberi ilmu dan hikmah kepada pembacanya yang meneliti isi kandungannya. Sekian, terima kasih.

______________
Foong Sook Hwa
154378

No comments:

Nostalgia

Nostalgia
YB Yang Bijak