Profil Diri

My photo
Fakulti Ekologi Manusia, Universiti Putra Malaysia, Serdang, Selangor, Malaysia
Seorang penjawat awam, telah berumahtangga dan beristeri. Menyukai respons orang ramai terhadap hasil penulisan dan berkongsi ilmu, pengetahuan dan pengalaman. Bercita-cita besar dan mempunyai tujuan hidup yang futuristik. Ingin melihat Malaysia menjadi negara maju sebelum tahun 2020 dan rakyat Malaysia tersohor di persada antarabangsa. Ingin melihat agama Islam dan umat Islam melonjak naik.

Intro

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia,

Manfaatkan Blog ini untuk tujuan pembelajaran dan penambahan ilmu pengetahuan.

KELAB KENEGARAAN MALAYSIA, TITAS DAN HUBUNGAN ETNIK

Friday, January 8, 2010


Khairani Bte Mohd Rawi (154657)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasih

Assalammualaikum w.t.b dan salam sejahtera. Alhamdulillah, bersyukur kita kehadrat Allah S.W.T kerana dengan limpah dan kurniaNya, saya bersama rakan-rakan yang lain dapat menyempurnakan tugasan ini dengan jayanya. Kami telah diuji dengan pelbagai cabaran dan dugaan bagi melengkapkan tugasan ini. Setiap perkara, masalah dan dugaan yang kita sedang hadapi mempunyai hikmah di sebaliknya di samping Allah menguji kemampuan kita.
SKP2203 dikenali sebagai ‘Tamadun Islam dan Tamadun Asia’ (TITAS) di mana ia merupakan salah satu kursus yang perlu diambil oleh setiap pelajar di Universiti Putra Malaysia (UPM) untuk bergraduat. Permarkahan bagi kursus ini telah dibahagikan kepada beberapa bahagian iaitu ujian satu, ujian dua, peperiksaan akhir dan tugasan. Tugasan ini tidak boleh dibuat dengan sambil lewa kerana ia merupakan penyumbang markah yang paling banyak dalam kursus ini. Tajuk tugasan yang saya dan rakan-rakan saya perlu disiapkan ialah “Impak Positif dan Impak Negatif Pengaruh Tamadun Barat Terhadap Tamadun Melayu, Cina dan India dari Aspek Sosial”. Tajuk tugasan ini telah diberikan oleh pensyarah kami iaitu Dr Amini Amir Abdullah pada kelas pertama beliau. Kami telah diberitahu bahawa tugasan kami perlu dihantar pada 2 September 2009 berserta dengan ulasan jurnal.
Pertama sekali, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada pensyarah saya yang saya hormati, Dr. Amini Amir Abdullah kerana beliau telah memberi banyak tunjuk ajar kepada saya dan ahli kumpulan saya bagi menyiapkan tugasan ini. Satu perkara yang tidak boleh saya lupakan adalah ketika tugasan jurnal yang pertama kami terima telah hilang. Saya dan rakan-rakan saya menjadi tidak tentu arah seperti cacing kepanasan. Oleh itu, kami sama-sama mengambil keputusan untuk berjumpa dengan Dr. Amini semula bagi mendapatkan tugasan jurnal yang baru. Selama di bawah bimbingan Dr. Amini, beliau banyak memberi tunjuk ajar kepada kami dari segi akademik mahupun rohani kami. Dengan bimbingan Dr Amini kami dapat melengkapkan dengan sebaik mungkin.


Bila memandang ke muka laut,
Nampaklah sampan mudik ke hulu;
Bila terkenang mulut menyebut,
Budi yang baik ingat selalu.
Tanpa rakan-rakan sekumpulan saya, tugasan ini sukar untuk disempurnakan. Ahli kumpulan kami terdiri daripada kaum Melayu dan kaum Cina. Masing-masing memberi kerjasama yang sanga memuaskan. Kami bersama-sama membuat perbincangan dan mengagihkan tugas dengan adil bak kata pepatah ‘berat sama dipikul, ringan sama dijinjing’. Melalui tugas ini, saya dapat mempelajari langkah-langkah untuk melengkapkan tugasan di peringkat universiti di mana lebih dari 50% tugasan di universiti memerlukan kerja berkumpulan.
Sebelum mengakhiri penulisan ini, tidak lupa juga ingin saya ucapkan terima kasih kepada kedua ibu bapa saya yang sentiasa memberi sokongan dari belakang. Akhir kata, saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada pihak-pihak lain yang banyak membantu saya menyempurnakan tugasan ini.
Wasalam….




Khairani Bte Mohd Rawi
154657

No comments:

Nostalgia

Nostalgia
YB Yang Bijak