Profil Diri

My photo
Fakulti Ekologi Manusia, Universiti Putra Malaysia, Serdang, Selangor, Malaysia
Seorang penjawat awam, telah berumahtangga dan beristeri. Menyukai respons orang ramai terhadap hasil penulisan dan berkongsi ilmu, pengetahuan dan pengalaman. Bercita-cita besar dan mempunyai tujuan hidup yang futuristik. Ingin melihat Malaysia menjadi negara maju sebelum tahun 2020 dan rakyat Malaysia tersohor di persada antarabangsa. Ingin melihat agama Islam dan umat Islam melonjak naik.

Intro

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia,

Manfaatkan Blog ini untuk tujuan pembelajaran dan penambahan ilmu pengetahuan.

KELAB KENEGARAAN MALAYSIA, TITAS DAN HUBUNGAN ETNIK

Wednesday, April 29, 2015

TEORI BAHARU KONFLIK ANTARA KAUM: TEORI KETIDAKPUASAN HATI “A”



Image result for konflik maluku wikipedia 
TEORI BAHARU KONFLIK ANTARA KAUM
TEORI KETIDAKPUASAN HATI “A”

Mungkin terdapat alasan yang baik mengapa kebanyakan orang perlu menganalisa semula konflik antara kaum dan tragedi yang berlaku dalam peristiwa 13 Mei 1969. Kejadian ini berlaku selepas pengumuman keputusan Pilihan Raya Umum Persekutuan 1969. Perikatan mendapat 66 kerusi, DAP (Parti Tindakan Demokratik) 13 kerusi, (Parti Islam SeMalaysia) PAS (12 kerusi), Gerakan Rakyat Malaysia (8 kerusi) dan Parti Progresif Rakyat (4 kerusi).

Konflik antara kaum merujuk kepada sebarang rasa ketidakpuasan hati, persengketaan yang wujud antara dua kelompok etnik atau lebih dalam mempertahankan kewujudan, kepercayaan dan pegangan hidup tertentu.

Sesebuah negara pada dasarnya diterajui oleh sekumpulan etnik yang secara majoritinya memonopoli pentadbirannya. Kumpulan majoriti tersebut akan menentukan dasar dan perancangan mengikut kehendak dan kepentingan kelompok mereka. Kumpulan minoriti pula yang berada di bawah pimpinan mereka terpaksa akur dengan corak pemerintahan tersebut.

Kumpulan minoriti yang merasakan bahawa mereka ditindas akan mula bangkit dan bergabung dengan kumpulan-kumpulan lain bagi melakukan penentangan. Kebiasaannya, politik yang diamalkan oleh kumpulan majoriti yang sedikit akan menjadi keras dan kotor menyebabkan berlakunya pertentangan di dalam negara tersebut. Pertentangan tersebut akan meluas bukan sahaja di dalam negara tersebut malah ke sempadan-sempadannya. Negara-negara jiran juga akan menerima kesan daripada pergolakan tersebut. Contohnya, Thailand yang pernah bergolak, kesannya akan dirasai oleh Malaysia dan Myanmar. Satu lagi kesan yang utama ialah kemungkinan besar kelompok etnik yang ditindas tersebut bukan sahaja berada di Thailand. Terdapat kebarangkalian wujudnya persaudaraan dan perhubungan ras yang kuat di negara-negara jiran. Khususnya kelompok rakyat Patani yang bekerja di Malaysia akan juga terasa jika kumpulan minoriti di Thailand dianiaya. Kelompok minoriti di sesebuah negara adalah minoriti di negara tersebut namun besar kemungkinannya kelompok tersebut ialah majoriti jika dihimpunkan atau digabungkan antara negara-negara yang lain di dunia. Contohnya, orang Islam di Singapura adalah sedikit bilangannya, namun jika digabungkan di seluruh dunia, maka orang Islam adalah penduduk majoriti.

Pertentangan dan konflik etnik juga wujud di sempadan negara. Negara-negara berjiran besar kemungkinannya akan bersaing dan menjajah negara lawannya. Contohnya Korea Utara dan Korea Selatan. Meskipun mempunyai ras yang sama, pertentangan wujud berdasarkan kepercayaan dan keakuan yang menebal antara satu sama lain untuk memastikan kekuasaan berada di tangan mereka.

Konflik etnik juga boleh berlaku antara dua atau lebih negara yang tidak terletak secara bersempadan. Contohnya, serangan ke atas Iraq oleh tentera Amerika yang dikatakan telah menyebabkan berlakunya pertumpahan darah besar-besaran itu adalah kerana fahaman yang berbeza. Walau bagaimanapun, terrorisme dijadikan sebagai alasan utama serangan tersebut. Konflik etnik bukan sahaja wujud di dalam negara, ia boleh wujud antara negara-negara jiran dan juga melibatkan konflik antarabangsa.

Polarisasi membawa maksud pembahagian, persempadanan dan pemecahan kecil etnik atau kaum. Dalam konteks hubungan etnik, polarisasi lebih menjurus kepada pemecahan etnik, kehakisan perpaduan dan keberasingan kelompok-kelompok yang berdasarkan ras, keturunan dan latarbelakang yang sama. Polarisasi kaum juga akhirnya boleh mewujudkan konflik etnik. Polarisasi juga berkait dengan perbezaan yang dilihat berdasarkan warna kulit, kedudukan, pencapaian dan sebagainya serta kecenderungan kepada sesuatu pihak dari segi pendapat dan tindakan.

Dua perkara perlu diberikan perhatian iaitu ketika sesebuah negara mengalami konflik etnik, kawasan persekitaran dan negara-negara jiran yang terpolarisasi etnik mungkin juga mengalami konflik etnik ketika kumpulan yang terlibat dalam konflik etnik memiliki ikatan persaudaraan dalam kawasan yang berjiran. Kumpulan terakhir ini mungkin terinspirasi untuk mencabar kerajaan dan berakhir dalam konflik etnik. Dalam konteks peristiwa di Tak Bai, Thailand yang berlaku pada 24 Oktober 2004, 78 orang penduduk Islam kehilangan nyawa semasa dalam tahanan tentera Thailand. 62 juta penduduk Thailand yang lain yang merupakan penganut agama Buddha. Lebih 1000 orang terbunuh termasuk penganut Islam dan Buddha akibat keganasan yang sebahagian besarnya didakwa berpunca daripada perbuatan puak pemisah yang bertumpu di Yala, Narathiwat dan Pattani. Penemuan ini menunjukkan bahawa hubungan persaudaraan membuat penularan akibat konflik etnik menjadi lebih mungkin, namun kesan ini tidak sampai ke tahap polarisasi etnik. Penemuan ini juga menunjukkan pentingnya menggabungkan tatacara strategik dalam proses menganalisis ketika menilai hubungan antara polarisasi etnik dan konflik awam.

Dalam salah satu analisis Huntington mengenai konflik di Bosnia antara Muslim Bosnia dengan puak Kristian Serbia, beliau menjelaskan bahawa terjadi konflik antara Muslim dengan non-Muslim yang memberikan impak yang negatif terhadap Islam yang diklasifikasikan secara sederhana sebagai peradaban yang menyukai peperangan. Dalam konflik ini, Muslim Bosnia adalah puak minoriti dan Kristian Serbia adalah majoriti. Apa yang berlaku ialah perasaan cemburu puak Kristian terhadap Muslim. Oleh yang demikian, mereka melakukan pembersihan etnik terhadap Muslim Bosnia.

Dalam konteks isu pendudukan tanah Palestin oleh Israel. Konflik Palestin-Israel merupakan konflik yang hingga saat ini menjadi masalah dalam hubungan Islam dan Barat. Penjajahan Israel di Palestin melanggar aturan universal tentang kewujudan sebuah negara bangsa. Mereka merampas dan menduduki secara haram tanah milik orang-orang Palestin. Perjanjian Balfour merupakan produk permainan politik Barat yang membawa Israel menduduki tanah Palestin. Hingga kini, konflik Palestin-Yahudi tidak pernah berkesudahan dan menjadi api dalam sekam dalam konteks hubungan Islam-Barat. Sebenarnya, bangsa Yahudi merupakan bangsa yang terbuang di berbagai penjuru dunia.

Rusuhan di Ürümqi, Xinjiang, China pada 5 Julai 2009 membuktikan bahawa rasa tidak puas hati boleh mengakibatkan rusuhan. Rusuhan berlaku di antara orang-orang Uighur dengan suku Han. Kematian mencecah 156 orang. Di wilayah ini, imigran dari daerah-daerah lain berhijrah ke sini demi untuk mendapatkan pekerjaan. Kebanyakan kaum Han mendapat pekerjaan yang lebih baik. Orang Uighur yang berdarah campuran Cina-Turki pula dikatakan menguasai ekonomi di sini. Terdapat 8 juta etnik Uighur di Xinjiang manakala majoriti penduduk di sini adalah terdiri daripada etnik Han. Sungguhpun terdapat pendapat yang menyatakan bahawa etnik Uighur mahu memiliki negara autonomi berpemerintahan sendiri, akan tetapi penduduk Han yang lebih ramai dikatakan tidak berpuas hati dengan pengguasaan ekonomi oleh etnik Uighur. Hasil daripada rasa tidak puas hati ini telah mencetuskan peristiwa berdarah ini.

Rusuhan Indonesia pada 13 Mei 1998 hingga 15 Mei 1998 tercetus khusus ditujukan kepada etnik Cina Indonesia dan berlaku di ibu kota Jakarta serta merebak ke beberapa daerah lain seperti Medan dan Surakarta. Walaupun dikatakan bahawa rusuhan ini tercetus kerana krisis kewangan Asia dan dipicu oleh tragedi Trisakti di mana empat mahasiswa Universitas Trisakti ditembak dan terbunuh dalam demonstrasi pada 12 Mei 1998, ia sebenarnya adalah hasil daripada rasa tidak puas hati rakyat pribumi Indonesia terhadap orang-orang Tionghua dari segi penguasaan ekonomi Indonesia. Ekonomi dikuasai oleh orang-orang Tionghua manakala rakyat asal ketinggalan. Ratusan wanita berketurunan Tionghua yang diperkosa dan mengalami gangguan seksual. Insiden ini hampir sama dengan peristiwa “Kristallnacht” di Jerman pada 9 November 1938 yang menjadi titik awal penyingkiran orang-orang Yahudi dari seluruh benua Eropa oleh pemerintahan Nazi Jerman.

Dalam peristiwa “Kristallnacht”, ia adalah insiden rasa tidak puas hati rakyat asal Jerman terhadap penguasaan ekonomi oleh orang-orang Yahudi di seluruh Jerman dan sebahagian Austria yang terjadi pada 9 hingga 10 November 1938. Kira-kira 8000 kedai dan ribuan rumah milik orang Yahudi dihancurkan di beberapa kota di Jerman, 1668 Sinagogue dan 267 di antaranya dibakar. Orang-orang Yahudi dibunuh dan 30000 orang di antaranya dimasukkan ke kem konsentrasi. Selain itu, Nazi dan rakyat asal Jerman juga menghancurkan kaca-kaca di bangunan milik Yahudi sehingga pecahan kaca bertebaran di atas jalanraya. Rentetan daripada itu, malam itu disebut sebagai "Malam Kaca Pecah" (Kristallnacht). Peristiwa ini juga adalah hasil daripada rasa tidak puas hati rakyat asal Jerman terhadap penguasaan ekonomi Jerman oleh orang-orang Yahudi.

Klimaks dari masalah perpaduan nasional dan integrasi di Malaysia pula bermula dengan rusuhan kaum pada 13 Mei 1969. Dalam Pilihanraya Umum 1969, PERIKATAN memenangi majoriti kerusi parlimen Semenanjung tetapi gagal untuk pertama kalinya sejak tahun 1957 untuk memenangi majoriti dua pertiga. Pihak pembangkang merancang untuk mengadakan perarakan kemenangan dan berkumpul secara besar-besaran. GERAKAN (parti politik majoriti etnik Cina) memperolehi izin polis untuk tujuan tersebut tetapi ketika DAP (pembangkang ultra Cina) yang juga turut bersama mengambil keputusan menyertai perarakan itu, jumlah peserta perarakan itu meningkat secara mendadak dan situasi menjadi tidak terkawal. Sepanjang perarakan, para penyokong pembangkang terutama bukan Melayu berteriak dengan bahasa kotor dan membawa sepanduk yang menghina maruah Melayu seperti "Melayu Pergi Mati", "Kuala Lumpur Kita Punya" dan "Melayu Balik Kampung". Tujuan sepanduk atau poster ini dibawa adalah untuk tujuan penghinaan dan memperlekehkan orang-orang Melayu serta merayakan kemenangan besar orang-orang Cina. Sepanduk atau poster seperti “Melayu Pergi Mati” adalah kalimah penghinaan yang tidak dapat diterima oleh orang-orang Melayu. Soal mati adalah persoalan penting bagi orang Melayu. Laporan perisikan menyatakan alasan utama yang membuat orang Melayu marah adalah ketika para demonstran Cina melemparkan potongan daging babi kepada orang-orang Melayu. Itu adalah kesalahan paling serius terhadap Melayu kerana babi adalah simbol yang paling penting dari sebuah penghinaan agama-budaya untuk kaum Muslim Melayu. Orang-orang Melayu menanggapinya dengan mengadakan suatu counter parade pada hari yang sama. Situasi kembali menjadi benar-benar di luar kawalan dan kumpulan dari UMNO dan GERAKAN  serta DAP bertembung mengakibatkan kematian beratus-ratus orang. Rusuhan terjadi kerana perubahan keseimbangan kuasa antara Melayu dan Cina. Ramai yang maklum bahawa ada keseimbangan kuasa yang jelas sebelumnya kerana etnik Melayu mempunyai kawalan ke atas kuasa politik dan kuasa ekonomi berada di bawah kawalan orang Cina. Keseimbangan ini juga bertindak sebagai 'check and balance' untuk setiap kemungkinan perilaku politik. Kita tidak dapat menolak hakikat bahawa ketika ini, kuasa ekonomi berada hampir sepenuhnya di tangan etnik Cina dan orang Melayu terlalu jauh ketinggalan walaupun etnik Melayu adalah penduduk asal negara ini. Kehilangan kuasa politik dan ekonomi secara serentak menyebabkan etnik Melayu berasa tidak puas hati. Tambahan pula faktor pertembungan perarakan yang penuh dengan cacian, provokasi dan makian menjadikan situasi ibarat api dituangkan minyak!

KESIMPULAN

Dalam kes-kes di atas, terbukti keterbelakangan ekonomi dalam kalangan penduduk asal atau majoriti boleh menimbulkan rasa tidak puas hati dalam kalangan mereka. Penguasaan ekonomi dalam kalangan etnik minoriti boleh menimbulkan rasa tidak puas hati dalam kalangan penduduk asal atau pribumi. Biar apapun, rakyat pelbagai kaum mestilah sama-sama memastikan keselamatan dan ketenteraman awam sentiasa terpelihara dan mengelakkan daripada menjadi pencetus kepada perselisihan faham ataupun konflik etnik, menimbulkan provokasi ataupun isu-isu sensitif. Perkara-perkara ini boleh mengundang pelbagai bala dan bencana.
 


                         

No comments:

Nostalgia

Nostalgia
YB Yang Bijak