Profil Diri

My photo
Fakulti Ekologi Manusia, Universiti Putra Malaysia, Serdang, Selangor, Malaysia
Seorang penjawat awam, telah berumahtangga dan beristeri. Menyukai respons orang ramai terhadap hasil penulisan dan berkongsi ilmu, pengetahuan dan pengalaman. Bercita-cita besar dan mempunyai tujuan hidup yang futuristik. Ingin melihat Malaysia menjadi negara maju sebelum tahun 2020 dan rakyat Malaysia tersohor di persada antarabangsa. Ingin melihat agama Islam dan umat Islam melonjak naik.

Intro

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia,

Manfaatkan Blog ini untuk tujuan pembelajaran dan penambahan ilmu pengetahuan.

KELAB KENEGARAAN MALAYSIA, TITAS DAN HUBUNGAN ETNIK

Monday, January 5, 2015

Perbezaan Tamadun Islam Dengan Tamadun Barat

1. Sangat besar perbezaan tamadun Islam dengan tamadun Barat. Tamadun Islam berpaksikan akidah Islam manakala tamadun Barat tidak mempunyai paksi yang jelas. Aspek ketuhanan amat ditekankan dalam tamadun Islam yang mengambilkira impak tauhidik dan paradigma tauhid dalam pandangan semestanya yang mencorakkan perkembangan inovasi dan sumbangan tamadun Islam itu sendiri.
2. Tamadun Islam tidak khusus kepada sesuatu bangsa, warna kulit atau sempadan geografi. Manakala tamadun Barat tidak menyeluruh dan hanya spesifik kepada sempadan geografi dan kelompok tertentu sahaja.
3. Tamadun Islam bersumberkan Al-Quran dan Al-Sunnah yang mementingkan pencapaian fizikal dan spirituil insan. Ia juga tidak secara per se berbentuk kerohanian semata-mata. Manakala tamadun Barat mempunyai orientasi materialistik yang menjurus kepada kepentingan material untuk memenuhi keperluan dan nafsu manusia.
4. Tamadun Islam mementingkan nilai kerohanian dan kemanusiaan yang meletakkan wahyu mengatasi segala-galanya manakala tamadun Barat tidak mempunyai sumber yang jelas bahkan mementingkan rasional dan empirikal mengatasi segala-galanya.
5. Tamadun Islam mementingkan persoalan epistemologi dan aksiologi yang berteraskan Al-Quran dan Al-Sunnah manakala tamadun Barat meletakkan justifikasi akal fikiran dan norma masyarakat mengatasi agama.
6. Sistem ekonomi dalam tamadun Islam menolak riba dan sistem yang bertentangan wahyu manakala sistem ekonomi dalam tamadun Barat tidak mengambil kira persoalan keagamaan.

No comments:

Nostalgia

Nostalgia
YB Yang Bijak