Dr. Amini Amir Abdullah
Universiti Putra Malaysia
Islam adalah kod hidup tetapi
malangnya ia dianggap mempunyai hanya beberapa ritual. Ia adalah salah faham kebanyakan
orang khususnya dalam kalangan bukan Islam. Ia adalah Din, satu sistem yang mengawal kehidupan dan tingkah laku manusia.
Islam membawa impak yang besar kepada sosio-ekonomi dan politik serta hubungan
sesama manusia.[1]
Prinsip-prinsip pengurusan
organisasi dakwah Islam dapat dikesan kembali semasa Nabi Muhammad (SAW)
apabila baginda menetapkan asas-asas masyarakat Islam. Sememangnya struktur
pengurusan organisasi dakwah Islam tidaklah seperti yang kita lihat sekarang.
Foundasinya telah digariskan oleh junjungan besar Nabi Muhammad SAW walaupun
struktur dan cirinya tidaklah kompleks seperti sekarang.[2]
Prinsip-prinsip pengurusan
organisasi dakwah Islam telah dijana oleh sekumpulan para sahabatnya melalui
kaedah Shura (Perundingan dan
muafakat). Ini adalah perkara paling asasi. Para sahabat sepatutnya menyokong
dan mentaati baginda tanpa berbelah bagi. Akan tetapi, Nabi Muhammad (SAW)
telah mewujudkan satu persekitaran yang kondusif melalui perundingan dan
penyertaan para sahabat dalam mesyuarat, perjumpaan dan perbincangan.[3]
Majlis Shura yang diketuai Nabi terdiri daripada mereka yang jujur, amanah,
berintegriti dan soleh.
Apabila Islam berkembang pesat ke
kawasan-kawasan lain dan negara lain dengan begitu meluas, sistem pengurusan organisasi
dakwah beralih menjadi rumit dengan kerencaman rakyat daripada berbagai negara,
latar belakang dan kepelbagaian budaya serta berbilang agama.
Adalah penting untuk diambil
perhatian bahawa Al-Quran adalah petunjuk yang utama kepada prinsip pengurusan
organisasi dakwah Islam, etika kerja dan pelaksanaan tugas serta tanggungjawab.
Begitu juga dengan hadith Rasulullah (SAW). Al-Quran menyatakan dengan jelas
mengenai kepentingan keadilan, kejujuran dan integriti dalam hubungan pekerja dengan
majikan. Selain itu, ia menggalakkan dan memberi penekanan kepada pembelajaran
kemahiran dan berjuang untuk kerja-kerja yang baik untuk memberi manfaat kepada
agama, masyarakat dan juga negara.
Impak Akidah Dalam Organisasi dan Kehidupan
Islam adalah agama Tauhid sebab
agama Islam mengajarkan menyembah Allah s.w.t. dan tidak menyembah kepada
selain daripada Allah dan tidak menyekutukanNya dengan sesuatu apapun. Teras
agama Islam adalah sistem akidah dan praktik ibadah dengan pengamalan yang
total. Kesemua praktik akidah dan ibadah adalah untuk mendapatkan keredaan
Allah. Sistem akidah adalah sistem kepercayaan umat Islam yang wajib
dipelajari, difahami, diyakini dan diamalkan agar insan dapat mencapai kejayaan
di dunia dan akhirat.
Takrif Akidah
Akidah ialah ikatan sistem
kepercayaan Islam yang berteraskan kepada persaksian bahawa tiada Tuhan selain
Allah yang Esa dan tiada sekutu bagiNya dan persaksian bahawa Muhammad itu
hamba dan utusan Allah. Akidah juga adalah sistem kepercayaan yang berkait
rapat dengan keimanan dan ketakwaan hinggakan Allah SWT menyeru agar manusia
Muslim meninggal dunia dalam keadaan Islam. Firman Allah s.w.t. bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah
kamu kepada Allah dengan sebenar-benar takwa, dan jangan sekali-kali kamu mati
melainkan dalam keadaan Islam”. (Surah Ali ‘Imran: 102).
Ayat ini menjelaskan bahawa umat
Islam mesti mati dalam keadaan Islam iaitu masih berpegang teguh dengan akidah
yang berdasarkan Al-Quran dan Al-Sunnah.
Akidah yang sebenar ialah akidah
yang bersandarkan kepada Al-Quran dan Al-Sunnah. Tanpa sandaran Al-Quran dan
Al-Sunnah, akidah akan terpesong daripada kehendak Allah SWT. Beriman dengan
Al-Quran dan kandungannya adalah satu kewajipan. Al-Quran mesti dijadikan
tunggak dalam segala bidang kehidupan. Al-Quran datangnya daripada Allah dan ia
merupakan kitab suci yang merupakan wahyu Allah dan menjadi panduan serta
pedoman kepada semua insan dan makhluk di bumi ini. Al-Quran adalah mukjizat
dan rujukan untuk diikuti oleh semua hamba Allah. Tujuan Allah menyuruh manusia
mengambil Al-Quran sebagai rujukan, pedoman dan panduan hidup ialah agar hidup
manusia maju, bahagia dan mendapat keredaan Allah di dunia dan Akhirat. Al-Quranlah
yang mampu membawa manusia kepada akidah Islam yang sebenar dan prinsip Tauhid
yang sejati. Al-Quran juga dengan tegas menolak kesyirikan dan kesesatan yang
berpunca daripada kelalaian manusia dan kejahatan syaitan.
Allah SWT telah mengutus Nabi
Muhammad SAW. sebagai Rasul yang membuktikan keesaan dan kekuasaan Allah SWT
dan menyucikan manusia yang beriman dengan Allah SWT daripada iktikad yang sesat serta mengajarkan insan
Kitab Allah (al-Quran) dan hikmah serta hukum-hakam yang terkandung di dalam
al-Quran atau Hadis. Firman Allah SWT dalam Surah Al-Jumu’ah ayat 2 yang
bermaksud: “Dialah yang telah mengutuskan
dalam kalangan orang-orang (Arab) yang Ummiyyin, seorang Rasul (Nabi Muhammad
s.a.w) dari bangsa mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah
(yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaanNya), dan membersihkan mereka
(dari iktiqad yang sesat), serta mengajarkan mereka Kitab Allah (Al-Quran) dan
Hikmah (pengetahuan yang mendalam mengenai hukum-hukum syarak) dan sesungguhnya
mereka sebelum (kedatangan Nabi Muhammad) itu adalah dalam kesesatan yang
nyata”.
Mentauhidkan Allah mempunyai
signifikan yang besar dalam kehidupan insan kerana tanpanya semua ibadah lain
tidak akan mempunyai sebarang impak dalam konteks ibadah. Keredaan Allah hanya
akan dapat dicapai dengan konsep Tauhid yang sebenar mengikut ketetapan
Al-Quran dan Sunnah. Al-Sunnah pula mentafsirkan Al-Quran dan membawa
pengertian semua kehendak Allah SWT. Rasulullah SAW. dibangkitkan untuk
menyampaikan mesej Al-Quran dan membawa rahmat Allah kepada sekalian alam.
Firman Allah SWT.: “Sesungguhnya telah
datang kepada kamu seorang Rasul dari golongan kamu sendiri (iaitu Nabi
Muhammad s.a.w), yang menjadi sangat berat kepadanya sebarang kesusahan yang
ditanggung oleh kamu, yang sangat tamak (inginkan) kebaikan bagi kamu, (dan) ia
pula menumpahkan perasaan belas serta kasih sayangnya kepada orang-orang yang
beriman”. (Surah Al-Taubah: 128)
Ayat ini dengan jelas menyatakan
kerasulan Nabi Muhammad SAW. yang diutuskan kepada sekalian alam dan apa yang
disampaikan oleh baginda adalah wahyu Allah sama ada berbentuk perkataan,
perbuatan atau keakuran. Apa yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW. juga adalah
sumber hukum-hakam dan peraturan untuk kebaikan makhluk dan bukannya
berdasarkan hawa nafsu baginda. Penolakan Al-Sunnah yang sahih bermakna menolak
apa yang dititahkan oleh Allah SWT dan penegasan Al-Quran. Maka, orang yang
menolak Sunnah bermakna ia juga menolak Al-Quran.
Islam percaya kepada keberkesanan
asas-asas perundingan dan kerjasama berpasukan dalam kerja-kerja dakwah.
Prinsip-prinsip utama pengurusan organisasi dakwah Islam ialah:
1. Prinsip Tauhidik, kawalan dan panduan -
Falsafah tauhidik menggariskan prinsip kawalan dan panduan (control and guiding
principle) bagi sesuatu sistem pengurusan organisasi dakwah. Ia juga akan
membentuk kerangka dasar pandangan hidup (world view) dan membina corak
pendekatan sesuatu sistem[4]
dalam pengurusan organisasi dakwah. Ia
juga akan mempengaruhi pembentukan nilai etika dan seterusnya melahirkan budaya
pemimpin dan pekerja pengurusan organisasi dakwah beretika yang menyokong
semangat dan falsafah ke arah mencapai sesuatu matlamat.[5]
2. Kesatuan dan bersepadu - Dengan
mendukung falsafah tauhid, Islam berpendapat bahawa sifat-sifat yang terdapat
dalam diri manusia hendaklah berada dalam suatu kesatuan. Dengan itu
kesempurnaan keperibadian seseorang manusia itu akan tercapai kerana semua
sifat dalam diri manusia akan diberi tumpuan dengan sepenuhnya tanpa satu
pengecualian pun. Kerana itu, keperluan kebendaaan dan kerohanian manusia hendaklah
dipenuhi dalam bentuk yang bersepadu.[6]
Pendekatan ini memberi tempat yang utama kepada kesepaduan nilai etika mulia
dengan semua keperluan dan tindak-tanduk manusia termasuklah dalam konteks pengurusan
organisasi dakwah. Falsafah tauhid juga menganjurkan kesatuan dalam ilmu
pengetahuan untuk mendidik manusia. Kerana semua kejadian di dunia ini saling
memerlukan dan mempunyai matlamat yang satu, iaitu mencapai kebahagiaan hidup sa’adah, maka semua bidang ilmu
pengetahuan sepatutnya berfungsi dalam satu kesatuan dan mempunyai matlamat
yang satu juga. Menurut Islam, manusia akan mendapat manfaat dari ilmu dan
dengan tidak memisahkan tujuan bidang-bidang ilmu secara berasingan. Kerana
itu, ilmu pengurusan organisasi dakwah turut sama berperanan pada akhirnya untuk
mendukung martabat dan kemuliaan Islam.
3. Multi-Dimensi – prinsip ini
mengenengahkan pandangan hidup Islam bercirikan multi-dimensi dengan erti kata
kepentingan membangunkan organisasi dakwah, masyarakat dan negara dari
perspektif yang menyeluruh dan tuntas. Penumpuan pembangunan dan pengurusan
organisasi dakwah mestilah secara bersepadu terfokus kepada semua dimensi
keperluan makhluk tanpa mengabaikan mana-mana dimensi. Penekanan harus
diberikan lebih kepada dimensi kerohanian di samping dimensi kebendaan (yang
syarie) tidak disisihkan. Dengan itu, penghayatan nilai etika dan akhlak Islam
hendaklah disertakan dalam semua urusan dan operasi pengurusan organisasi
dakwah.[7]
4. Kesatuan matlamat - Aspek lain dalam pengurusan organisasi
dakwah dalam konteks falsafah tauhid ialah kesatuan matlamat dalam semua
kegiatan bidang kehidupan dan pengurusan pengurusan organisasi dakwah dan
dakwah itu sendiri. Matlamat hidup yang mengarah kepada sesuatu yang hakiki
akan mengurangkan dilema hidup yang tidak menentu dan tidak bertujuan. Tauhid
juga mendidik manusia supaya sentiasa peka dalam perhubungan sesama manusia dan
dengan Allah SWT. Penggunaan sumber-sumber dalam organisasi dan di luar
organisasi dakwah mestilah secekap mungkin, tidak membazir, dan memperhitungkan
akibat dari penggunaan sumber-sumber tersebut supaya kebajikan dapat dijaga.
5. Matlamat yang jelas dan terarah - Natijah
dari kefahaman konsep dan pelaksanaan tauhid dalam sesebuah pengurusan
organisasi dakwah ialah lahirnya pemimpin, pekerja dan masyarakat dakwah yang
mempunyai satu matlamat yang jelas dalam urusan dakwah, iaitu ke arah usaha
mengabdikan diri kepada Allah s.w.t. dan bukan ke arah menyaingi orang lain
untuk kepentingan diri. Jadi, konsep tauhid merupakan asas kerana tujuan hidup
manusia dalam apa jua bidang kehidupan tertakluk kepada hubungan manusia sesama
manusia, makhluk, alam sekitar dan perkaitan hubungan-hubungan ini dengan Allah
s.w.t. Oleh yang demikian, aktiviti dakwah
dan yang berkaitan dengannya jangan sampai terkeluar daripada konteks dan ruang
lingkup pengabdian diri kepada Allah s.w.t.
6. Hisbah
- Matlamat hisbah[8]
menggalakkan perlakuan kebaikan dan pencegahan kemungkaran. Ia perlu
diaplikasikan mengikut prinsip-prinsip yang tertentu. Antara prinsip hisbah
adalah seperti berikut:
i.
Dalam pentadbiran dan pengurusan organisasi
dakwah, perlu ada hisbah atau penilaian hisbah untuk mengesan pelaksanaan dan
untuk meningkatkan kecekapan dan keberkesanan perkhidmatan yang diberikan.
ii.
Mengenal pasti segala kelemahan dan kesulitan
yang menyebabkan punca masalah atau kegagalan.
iii.
Mengesan kesilapan serta membuat pembetulan.
iv.
Menilai pencapaian prestasi dalam pengurusan dan
pentadbiran.
v.
Mendengar komen mad’u dan pelanggan serta pekerja dengan ikhlas dan mengambil
tindakan sewajarnya.
vi.
Mengambil tindakan yang perlu membendung amalan
tidak sihat dan salah dalam organisasi dan masyarakat.
7. Ihsan
– Perkataan Ihsan boleh digunakan dalam pelbagai konteks. Ia bermaksud
memaafkan, pembaikan, kesempurnaan iman dan sebagainya. Walau bagaimanapun, ia
adalah satu cara untuk mencapai keredaan Allah dan kepuasan serta kemanisan
iman. Ia adalah menyembah Allah sebagaimana kita melihatNya dan Allah sentiasa
melihat kita walaupun kita tidak dapat melihat Allah. Ihsan adalah sebarang
perlakuan yang berkaitan dengan iman dalam konteks ketakwaan kepada Allah.[9]
Dalam konteks ini, ihsan perlu diterapkan dalam menjalankan aktiviti-aktiviti dakwah
dan pengurusan organisasi dakwah disertai oleh usaha menjana ummah melalui
pemerkasaan dakwah, pendidikan, ekonomi, sosial, politik, kekayaan, pemilikan, kesaksamaan
dan keadilan sosial.
8. Takwa - Apabila seseorang itu dipenuhi
dengan sifat takut Allah SWT. Ia dapat menahan diri daripada ketidakadilan dan
akan melakukan perbuatan-perbuatan yang baik. Ia adalah ciri akauntabiliti dan
integriti tertinggi dalam pengurusan organisasi dakwah yang membentuk tingkah
laku individu, sama ada pengurus atau orang bawahan. Dengan cara yang
sedemikian, seseorang dapat dengan jujur melakukan tanggung jawabnya dan
menyelesaikan tugas yang diletakkan di atas batu gemalanya. Prinsip sebegini
dapat mewujudkan keseimbangan antara hubungan pengurus-pekerja-Allah SWT kerana
manusia bertanggung jawab kepada Allah SWT.
9. Amanah – Amanah adalah nilai teras
dalam pelaksanaan hubungan sosial dan dengan ini setiap pekerja
bertanggungjawab terhadap tindakan mereka dalam pengurusan organisasi dakwah.
Allah SWT. telah menjelaskan: “Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu
mengkhianati (amanah) Allah dan RasulNya, dan (janganlah) kamu mengkhianati
amanah-amanah kamu, sedang kamu mengetahui (salahnya) (Surah Al-Anfal: ayat
27). Dengan sifat amanah, muafakat dan penurunan serta perwakilan kuasa dapat
dilaksanakan dengan sewajarnya.[10]
10. ‘Adl (Keadilan) – Setiap warga
organisasi dakwah daripada atas hinggalah ke bawah mestilah memiliki kualiti
keadilan yang tinggi sama ada lelaki maupun wanita. Allah SWT. telah tegaskan:
“Wahai orang-orang yang beriman,
hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan
kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu
terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan.
Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih
hampir kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, Sesungguhnya Allah Maha
mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan” (Surah Al-Maidah:
ayat 8). Islam mengajarkan bahawa keadilan perlu ditegakkan tanpa sebarang
kepentingan diri atau pilih kasih. Keberkesanan organisasi dan imej pemimpin
boleh ditingkatkan jika keadilan ditegakkan. Pengurusan tertinggi organisasi
dakwah perlu membentuk persekitaran yang adil dengan menyediakan peluang kepada
para pekerja untuk menyatakan pendapat, kritikan, komen, kenaikan pangkat dan
sebagainya demi kebaikan organisasi dakwah.[11]
11. Ikhlas – Keikhlasan dan menunaikan
janji adalah prinsip penting dalam sesebuah pengurusan organisasi dakwah. Seseorang
perlu menunaikan tanggung jawab moralnya dengan keikhlasan dan menunaikan
segala janji.[12]
Al-Quran menegaskan: “Katakanlah:
"Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk
Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. Tiada sekutu
bagiNya, dan dengan yang demikian sahaja Aku diperintahkan, dan Aku (di antara
seluruh umatku) adalah orang Islam yang awal pertama - (yang berserah diri
kepada Allah dan mematuhi perintahNya)" (Surah Al-An’am, 162-163). Dengan
keikhlasan, budaya percaya-mempercayai dan kerjasama dapat diterapkan secara
berkesan dalam kalangan pengurus dan pekerja.
12. Benar – Benar ertinya melakukan sesuatu
yang tepat dan menyatakan sesuatu yang tidak dusta. Pembohongan dan penipuan
adalah satu dosa dalam Islam.[13]
Para pekerja perlu melakukan sesuatu pekerjaan berasaskan kebenaran. Bercakap
benarlah walaupun ianya pahit. Pelaksanaan setiap tugas perlu dilakukan dengan
penuh kejujuran. Teras pengurusan organisasi dakwah ialah melakukan sesuatu
yang benar secara jujur dan melakukan tugas secara bertanggungjawab serta tidak
menyalahgunakan setiap sumber dan tenaga kerja.
13. Wasatiyyah[14]
– Ia bermaksud seimbang, pertengahan dan adil. Wasatiyyah (atau prinsip
kesederhanaan dan keseimbangan) adalah aspek penting ajaran Islam yang sering
diabaikan. Wasatiyyah penting dalam pembangunan tamadun dan organisasi. 'Kesederhanaan'
sebagaimana yang ditakrifkan di sini adalah menurut moral yang berkaitan bukan
sahaja dengan kelakuan peribadi tetapi juga kepada integriti dan imej diri
masyarakat dan negara. Ia adalah satu aspek identiti diri dan pandangan semesta
Islam. Kesederhanaan juga penting dalam pembangunan keharmonian sosial dan
keseimbangan dalam hubungan sesama manusia. Ia sinonim dengan istilah Arab yang
lain - tawassuṭ, i’tidal, iqtisad dan tawazun. Keadilan – memilih tindakan atau
perbuatan yang bersesuaian dengan suasana, persekitaran atau sasaran. Lawan
istilah wasatiyyah ialah taṭarruf (ekstrem, melampau, radikal dan berlebihan. Dalam
bahasa Arab wasatiyyah bermaksud pilihan terbaik - seperti dalam hadis:
"Nabi [saw] adalah yang terbaik dari keturunan Quraisy”.
Ia ditakrifkan
sebagai sebarang tindakan atau perbuatan yang berdasarkan kebijaksanaan dan
keseimbangan penggunaan akal, jasmani, rohani dan emosi dan dibezakan dengan
kebencian terhadap tindakan yang melampau, ekstrem dan radikal. Dalam konteks organisasi,
ekonomi dan muamalat, prinsip wasatiyyah berkait rapat dengan kesederhanaan
dalam perbelanjaan (ekonomikal), berhemat, berjimat cermat dan menolak
pembaziran, berlebih-lebihan dan kebakhilan. Wasatiyyah bermakna kesederhanaan
dan keseimbangan dalam sistem kepercayaan, moral, karekter dan watak, dalam
konteks melayani orang lain, sistem pemerintahan serta sosio-ekonomi dan tadbir
urus (Wahbah al-Zuhaili).
Penjelasan Surah
Al-Baqarah: 143 – Ummatan Wasatan (Umat Pertengahan). “Dan demikianlah (sebagaimana Kami telah memimpin kamu ke jalan yang
lurus). Kami jadikan kamu (Wahai umat Muhammad) satu umat yang pilihan lagi
adil, supaya kamu layak menjadi orang yang memberi keterangan kepada umat
manusia (tentang yang benar dan yang salah) dan Rasulullah (Muhammad) pula akan
menjadi orang yang menerangkan kebenaran perbuatan kamu”. Menurut Ibn
Kathir, status umat Islam sebagai saksi adalah bersyarat iaitu komitmen mereka
secara total dalam memupuk kesederhanaan dan kebenaran. Pelampau yang melampaui
batas kesederhanaan tidak boleh diterima dan mesti ditolak. Umat ini (ummatan
wasatan) juga merupakan umat yang pemaaf dan masyarakat yang adil yang
mempunyai kemampuan untuk menjadi pengantara antara manusia dan menunjukkan
kewujudan rahmat dan keadilan Allah.
Ayat (Surah
Al-Baqarah: 143) juga menetapkan cara bagaimana umat ini harus berhubungan
dengan masyarakat dan bangsa-bangsa yang lain yang kebanyakannya mempunyai
kitab-kitab mereka sendiri dan nabi-nabi yang membawa petunjuk Ilahi kepada
umat mereka sendiri. Ulasan pada ayat ini menunjukkan bahawa “pertengahan atau
Wasat, adalah pilihan terbaik kerana ia dilindungi daripada rasuah, salah laku
dan keruntuhan moral masyarakat”. Dalam konteks ayat ini, Nabi Muhammad SAW.
telah bersabda yang bermaksud: “Umat ini adalah
umat yang menjadi saksi bangsa-bangsa silam berkaitan petunjuk yang mereka
perolehi daripada nabi-nabi mereka dan Rasul Allah (Nabi Muhammad SAW.
membuktikan kejujuran mereka". Rasulullah juga bersabda yang
bermaksud: "Bagaimanakah keadaan
kaum yang mengatakan seperti ini dan seperti itu? Akan tetapi aku salat dan
tidur, puasa dan berbuka dan aku berkahwin dan menikahi wanita. Maka sesiapa
yang membenci sunnahku maka ia bukan dari golonganku."
Nabi sendiri
telah menjelaskan maksud ayat al-Quran (Surah Luqman: ayat 19) dengan cara berikut: "Dan sederhanakanlah langkahmu semasa
berjalan, juga rendahkanlah suaramu (semasa berkata-kata), Sesungguhnya
seburuk-buruk suara ialah suara keldai". Sama ada seseorang membaca ayat
ini secara literal atau metafora (tetapi sebaik-baiknya yang kedua), ia boleh
mengekalkan kedua-dua makna: Pertama: Bersederhana dalam berjalan kaki dan
merendahkan 'suara' seseorang melambangkan kehalusan budi bahasa dan adab dalam
berinteraksi dengan yang lain; Kedua, ia juga membayangkan kesederhanaan dan
keseimbangan dalam konteks berkomunikasi, berinteraksi dan hubungan dengan
masyarakat serta tamadun lain. Ini juga diterimapakai dalam konteks pengurusan
organisasi.
Ayat ini juga
merangkumi prinsip kepimpinan yang baik kerana ia dialamatkan kepada Nabi dalam
peranan kepimpinan beliau dan mencerminkan tidak hanya pada peribadi dan
tingkah lakunya, tetapi juga keperluan kepimpinan adil dan seimbang dalam agama
dan hal ehwal masyarakat. Perkataan yang penting dalam ayat ini (iaitu waqṣid)
adalah terbitan iqtiṣād yang sinonim dengan wasatiyyah. Hashim Kamali
mengaitkan ayat ini dengan Hadis Nabi Muhammad SAW. yang bermaksud: “Orang yang
mengamalkan kesederhanaan tidak akan ditimpa kemiskinan. Hadis Daripada Ibnu
‘Abbas (Marfu’). Dalam hadis yang lain, Nabi Muhammad SAW. telah berkata yang bermaksud: “Sebaik-baik
urusan ialah yang pertengahan”. Dalam semua perkara, keseimbangan dan
kesederhanaan adalah yang pilihan terbaik.
Prinsip wasatiyyah memanifestasikan kaedah
tamadun Islam berinteraksi dengan tamadun-tamadun yang lain. Ia adalah hubungan
yang dinamik yang melibatkan hubungan timbal balik yang tidak berat sebelah dan
tidak didominasi oleh mana-mana pihak. Prinsip Tauhid (mengesakan Ilahi)
menetapkan rangka kerja asas hubungan negara-negara atas dasar persaudaraan
yang sama (atas prinsip kemanusiaan) yang memupuk pengiktirafan dan
persahabatan. Apa yang penting, semua tindakan hendaklah berpaksikan kepada
komitmen kepada kebenaran dan keadilan. Untuk menjadi seorang saksi, seseorang
mestilah menegakkan kebenaran dan memupuk sikap yang kritikal terhadap diri
sendiri (muhasabah) dan orang lain. Ayat ini juga menegaskan citra peradaban
yang menonjolkan peranan Islam dalam kitaran sejarah peradaban.
Kesederhanaan
adalah matlamat paling berharga dalam konteks hubungan insan dengan Allah, alam
semesta-Nya, manusia sesama manusia dan alam sekitar. Dalam semua perkara
perlukan kesederhanaan iaitu tidak melampau. Tidak melakukan sesuatu secara ala kadar dan
jangan tidak bergerak ataupun terlalu perlahan. Jangan suka terlalu banyak
bercakap ataupun diam sama sekali. Jangan
malu-malu ataupun separuh hati. Jangan pesimis dan jangan mudah tertipu. Jangan
terlalu yakin dan janganlah terlalu merendah diri. Setiap perbuatan berdiri di
antara dua ekstrem; apabila kita bercakap tentang kemurahan hati, misalnya, ia
terletak di tengah-tengah antara pemborosan dan kebakhilan Keberanian berdiri
di tengah-tengah sifat terlalu berani dan sikap penakut. Cinta dan kebencian di
tengahnya ialah sifat berkecuali. Oleh itu, sifat moderate adalah mulia dan keterlaluan cenderung membawa kepada
keburukan dan kerosakan. Islam mengajarkan amalan baik akan menjadi buruk jika
dilakukan terlalu ekstrem. Menjadi seseorang yang suka bersedekah adalah amalan
kebaikan tetapi hingga mengabaikan keperluan kewangan keluarga boleh membawa
kepada sesuatu yang boleh dipertikaikan oleh Syariat.
Wasatiyyah juga
adalah amalan-amalan kebaikan dan diukur sama ada ia melibatkan kesederhanaan
ataupun tidak. Permudahkan Dan Jangan Memayahkan. Allah ingin mempermudahkan
dan tidak memayahkan (Al-Baqarah: 185). Akhlak Muslim dan organisasi sosial
orang Islam akan mencapai kesempurnaan jika mengikut KPI dan kualiti yang
ditetapkan oleh Allah. Memudahkan orang lain dan menggelakkan kepayahan dan
kesukaran diletakkan pada tempat yang tinggi dalam hirarki nilai-nilai Islam. Prof.
Dr. Yusof Al-Qardawi dalam (al-Khasais al-’Ammah li al-Islam: 1977) menjelaskan
bahawa ‘pertengahan’ adalah satu sifat kriteria agama Islam dan juga dikenali
sebagai ‘imbang’ atau ‘berimbang’ (al-tawazun), maksudnya ajaran memberi
perhatian yang adil antara keperluan rohani dan jasmani, individu dan
masyarakat tidak berat sebelah, tidak keterlaluan atau terlalu kurang (taqsir).
Hasilnya orang Islam yang benar-benar patuh dan menurut tabii ajaran.
Pendekatan
wasatiyyah adalah prinsip kesederhanaan dan keseimbangan serta moderate yang sangat penting dalam pengurusan
organisasi dakwah Islam. Wasatiyyah penting dalam pembangunan tamadun insan dan
negara. Kesederhanaan perlu dilihat daripada perspektif moral yang berkaitan
bukan sahaja dengan kelakuan peribadi tetapi juga kepada integriti dan imej
diri masyarakat dan negara. Ia adalah satu aspek identiti diri manusia Muslim
dan pandangan semesta Islam. Kesederhanaan juga penting dalam konteks
pembangunan keharmonian sosial dan keseimbangan dalam hubungan sesama manusia
serta hubungan antarabangsa.
14. Muhasabah
– Penilaian dan penambahbaikan. Dalam pengurusan organisasi dakwah, aspek
penilaian dan penambahbaikan berkaitan organisasi amatlah penting.[15]
Allah SWT. telah berfirman: “Wahai
orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah (dengan mengerjakan
suruhanNya dan meninggalkan laranganNya); dan hendaklah tiap-tiap diri melihat
dan memerhatikan apa yang ia telah sediakan (dari amal-amalnya) untuk hari esok
(hari Akhirat). Dan (sekali lagi diingatkan): bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya
Allah amat meliputi pengetahuannya akan segala yang kamu kerjakan (Surah
Al-Hashr, ayat 18).
Kesimpulan
Keperluan melaksanakan idea dan
falsafah serta pengurusan mapan bagi organisasi dakwah adalah sesuatu yang
perlu dititikberatkan. Nilai-nilai dan budaya Islam perlu diterapkan dalam setiap
aspek pengurusan organisasi dakwah. Kekuatan dan kemampuan akal manusia adalah
terbatas. Dalam epistemologi Islam, tidak semua perkara dapat dicapai oleh akal
dan panca indera manusia. Manusia memerlukan wahyu untuk mengetahui
perkara-perkara ghaib yang sabit dengan nas, kesudahan dan pengakhiran
kehidupan manusia serta memahami keadilan Allah. Di sinilah terletaknya peranan
para Rasul yang mempunyai pengetahuan dan ilmu untuk menerangkan dan
menjelaskan perkara ini dengan betul dan sahih. Konsep nubuwwah memanifestasikan keyakinan dan keimanan yang tidak
berbelah bagi terhadap para Nabi dan Rasul yang merupakan manusia pilihan Allah
SWT. Para Nabi dan Rasul mempunyai sifat maksum dan mereka membawa bukti
kewujudan Allah dengan sejelas-jelasnya, menjelaskan tentang kepentingan
manusia sebagai khalifah (Khalifah Allah) dan hamba Allah (‘Abd Allah),
memelihara dan menjaga kepentingan umat manusia dan alam seluruhnya, memberi
peringatan kepada manusia terutamanya implikasi balasan baik dengan nikmat
syurga dan balasan buruk dengan azab neraka, dan sebagai utusan Allah yang
memaklumkan kepada manusia tentang perkara-perkara ghaib (ghaibiyyat) melalui
wahyu. Para nabi dan rasul juga membawa mesej yang jelas mengenai mensyirikkan
Allah, murtad, kesyirikan melalui pendewaan terhadap makhluk, objek alam,
perbuatan yang membatalkan akidah dan lain-lain lagi.
[1] Lihat Amini Amir Abdullah (2012),
Islam Yang Dinamik, Serdang: Penerbit UPM khususnya Bab 1 hingga Bab 3.
[2] Lihat
perbahasan Syed Hussein Al-Attas [1956], The Democracy of Islam, The Hague: W.
Van Hoeve, Abu al-A'la Al-Maududi, [1978], Islamic Law and Constitution, (tr. and
ed. By Khurshid Ahmad), Lahore: Islamic Publications, Abdur Rahman I. Doi, [1989],
Woman in Shari'ah, London: Ta Ha Publishers dan Afzalur Rahman [1992], Muhammad
As a Military Leader, New Delhi: Noor Publishing House.
[3] Lihat kertas
kerja Amini Amir Abdullah, Pembelaan Hak Minoriti dan Wanita dalam Seminar Kefahaman
Islam Hadhari anjuran YADIM dengan kerjasama Lembaga Kebajikan Perempuan Islam
Malaysia, di Politeknik Ungku Omar, Ipoh, Perak, 19 Mac 2005, 11.00 – 12.30
pagi.
[4] Lihat Yusof
Ismail dan Suhaimi Mhd Sarif (2011). The Role of Tawhidic Paradigm in the
Transformation of Management System. Dalam Zulkepli Abd Ghani, Musa Abu Hassan,
Mohd Rusdhan Mohd Jailani, and Khatijah Othman, Prosiding Seminar Transformasi
Sistem Pengurusan Islam di Malaysia 2011 (Proceedings of the National Seminar
on Islamic Management Systems Transformation (Trans) (pp.127-147), Islamic
Science University Malaysia (USIM), PWTC, Kuala Lumpur, 1-2 Oktober.
[5] Lihat Nota
Edaran Amini Amir Abdullah, Kepemimpinan Dari Perspektif Islam, Kursus Induksi
Majlis Tertinggi Mahasiswa Kolej Pendita Za’ba, 9 Ogos 2004, Jam 11.00-12.30
Tengahari, Eagle Ranch Sport Paradise Resort, Port Dickson, Negeri Sembilan.
[6] Lihat
kertas kerja Amini Amir Abdullah, Etika dan Moral Dalam Ekonomi, dibentangkan
dalam Seminar Of Ethics For Professional, 10 Oktober 2009, Dewan Kuliah
Anggerik (DKA), Universiti Teknologi MARA (UiTM), Dungun, Terengganu, 8.30 pagi
– 10.30 pagi.
[7] Lihat kertas kerja Amini Amir
Abdullah, Kepemimpinan Dan Masa Depan Orang Melayu dalam Bengkel Pemantapan
Kendiri dan Kepemimpinan Sekretariat Rukunegara 2012, Dewan Delima, KK6,
Universiti Putra Malaysia, 6 Julai 2012 (Jumaat), 8.30 pagi – 10.30 pagi.
[8] Sami
Zubaida (2005), Law and Power in the Islamic World, 58-60 dan Michael Cook
(2000), Commanding Right And Forbidding Wrong In Islamic Thought. Cambridge
University Press. Cambridge.
[9] Lihat Nota Kuliah Amini Amir
Abdullah, Islam dan Konsep-konsep Asas, Pengajian Islam, UNIKL.
[10] Lihat nota edaran Amini Amir
Abdullah, Pembinaan Negara Bangsa, Bengkel Bakal Calon Pemilihan Majlis
Perwakilan Pelajar 2012, 19 Februari 2012 (Ahad), Anjuran USIM, Impiana Rimba
Resort, Hulu Langat, Selangor Darul Ehsan, 11.00am-1.00pm.
[11] Lihat Nota
Edaran Amini Amir Abdullah, Etika Dan Adab Pemimpin Dalam Islam, Institut
Budaya Baru Melayu, Hulu Kelang, Selangor, 4 September 2007, anjuran YADIM.
[12] H.R. Alavi (2007), Al-Ghazali on Moral
Education, Journal of Moral Education, 36 (3), hal. 309-319.
[13] lihat
Amini Amir Abdullah (1990), Konsep Akhlak Islamiah Menurut Imam Al-Ghazali,
Tesis Bacelor Usuluddin, (Belum diterbitkan), Lembah Pantai: Fakulti Usuluddin
Universiti Malaya.
[14] Lihat
Nota Ceramah Dr. Amini Amir Abdullah, Pendekatan Wasatiyyah, Kursus Pelapis
Pemimpin Muda USIM, Kem Ulu Langat, Selangor, 24 Ogos 2014 (Ahad), 3pm.
[15] Lihat nota ceramah Amini Amir Abdullah,
Kita Insan Budiman! Pengalaman Dan Ungkapan, Anjuran Pejabat Dekan, Fakulti
Rekabentuk dan Senibina UPM, 20 April
2012 (Jumaat), di Fakulti Rekabentuk dan Senibina UPM, 3.00 – 4.30
petang
No comments:
Post a Comment