Profil Diri

My photo
Fakulti Ekologi Manusia, Universiti Putra Malaysia, Serdang, Selangor, Malaysia
Seorang penjawat awam, telah berumahtangga dan beristeri. Menyukai respons orang ramai terhadap hasil penulisan dan berkongsi ilmu, pengetahuan dan pengalaman. Bercita-cita besar dan mempunyai tujuan hidup yang futuristik. Ingin melihat Malaysia menjadi negara maju sebelum tahun 2020 dan rakyat Malaysia tersohor di persada antarabangsa. Ingin melihat agama Islam dan umat Islam melonjak naik.

Intro

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia,

Manfaatkan Blog ini untuk tujuan pembelajaran dan penambahan ilmu pengetahuan.

KELAB KENEGARAAN MALAYSIA, TITAS DAN HUBUNGAN ETNIK

Tuesday, January 6, 2015

Sumbangan Tamadun Islam Kepada Tamadun Cina

Tamadun Islam banyak mempengaruhi tamadun Cina, antaranya:

1. Islam telah berjaya menawan hati orang-orang Cina. Islam telah merobah akidah lebih 60 juta orang Cina untuk menganut agama Islam. Mereka telah merobah keseluruhan sistem kepercayaan mereka kepada Islam dan meninggalkan kepercayaan lama yang karut marut.
2. Tamadun Islam juga telah merobah cara hidup dan sistem sosial orang Cina Muslim. Mereka meninggalkan arak dan tidak lagi memakan khinzir.
3. Para pedagang Muslim telah membawa agama Islam ke China. Jalan ini sebenarnya dirintis oleh Saad bin Waqqas. Mereka telah mendirikan masjid sebagai pusat ibadah orang-orang Islam. Para pedagang juga telah mendirikan masjid ketika mereka mula mendarat seperti yang terdapat di Guang Zhou. Peninggalan masjid-masjid di China merupakan peninggalan tamadun Islam yang tiada taranya.
4. Semasa Dinasti Yuan, tamadun Islam telah mencapai kemuncak kegemilangan. Tamadun Islam turut menyumbang dalam bidang matematik, perubatan dan astronomi.
5. Semasa Dinasti Ming, Laksamana Cheng Ho (Zanghe), seorang Muslim, telah berjaya membina armada kapal yang lebih besar daripada Marco Polo dan Vasco Da Gama dan berjaya mengelilingi dunia.

No comments:

Nostalgia

Nostalgia
YB Yang Bijak