Profil Diri

My photo
Fakulti Ekologi Manusia, Universiti Putra Malaysia, Serdang, Selangor, Malaysia
Seorang penjawat awam, telah berumahtangga dan beristeri. Menyukai respons orang ramai terhadap hasil penulisan dan berkongsi ilmu, pengetahuan dan pengalaman. Bercita-cita besar dan mempunyai tujuan hidup yang futuristik. Ingin melihat Malaysia menjadi negara maju sebelum tahun 2020 dan rakyat Malaysia tersohor di persada antarabangsa. Ingin melihat agama Islam dan umat Islam melonjak naik.

Intro

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia,

Manfaatkan Blog ini untuk tujuan pembelajaran dan penambahan ilmu pengetahuan.

KELAB KENEGARAAN MALAYSIA, TITAS DAN HUBUNGAN ETNIK

Sunday, January 20, 2013

Isu Kalimah Allah : NGO, Ahli Akademik dan Ilmuan Islam Bidas Keputusan Pas

Oleh : Wan Hafiz Hamzah

KUALA LUMPUR, 9 Jan – Beberapa Badan Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO), ahli akademik dan juga ilmuan Islam membidas tindakan kepimpinan Pas yang membuat kenyataan bersama-sama kepimpinan Pakatan Pembangkang yang lain bersetuju bahawa nama Allah boleh digunakan oleh penganut bukan Islam di negara ini.
Presiden Ikatan Kebajikan dan Dakwah Selangor (IKKDAS), Ustaz Rosdi Long berpendapat bahawa perbincangan yang dibuat oleh kepimpinan Pakatan Pembangkang, yang dihadiri oleh kepimpinan Pas itu merupakan satu perbincangan politik dan bukanlah perbincangan mengenai soal-soal akidah yang menjadi teras dalam Islam.
“Sudah saya nyatakan beberapa kali bahawa Isu kalimah Allah ini adalah isu akidah. Ianya bukan isu politik. Jadi di Malaysia, penggunaan nama Allah secara rasmi oleh mereka yang bukan Islam, dilihat tidak menambahbaikan keadaan, bahkan akan mewujudkan kekeliruan di kalangan masyarakat dan seterusnya boleh menimbulkan ketegangan memandangkan pemahaman yang amat berbeza dari sudut akidahnya,”tegas beliau kepada UMNO-Online di sini hari ini.
Manakala bekas Naib Presiden Pas, Dato Nakhaie Ahmad menyifatkan kepimpinan Pas tidak faham bahawa perlunya melihat realiti masyarakat setempat sebelum membuat sebarang  keputusan berkenaan agama Islam, khususnya dalam isu penggunaan kalimah Allah ini.
“Kita tak boleh sewenang-wenangnya untuk buat sebarang keputusan tanpa melihat realiti sebenar masyarakat di negara ini. Kita tak boleh samakan Malaysia  dengan negara-negara luar seperti Indonesia atau pun negara-negara Arab.
“Penggunaan kalimah Allah oleh penganut agama lain jelas dapat menimbulkan kekeliruan di kalangan masyarakat di negara ini dan bertentangan dengan perlembagaan negara. Jadi, perkara tersebut tidak boleh diguna pakai di negara ini kerana ia boleh menimbulkan fitnah dan kekeliruan di kalangan rakyat di negara ini,” jelas beliau.
Selain itu,  Deputy CEO for Student Affairs di Al-Madinah International University, Shah Alam, Dr. Fadlan Mohd Othman berkata isu pengguna nama Allah ini perlu dilihat daripada dua sudut, iaitu dari sudut ilmiah dan realiti masyarakat di negara ini.
“Jika kita lihat dari sudut ilmiah secara umum, ia tidak ada masalah tetapi jika dilihat daripada sudut realiti di negara ini, penggunaan nama Allah secara rasmi oleh penganut bukan Islam akan menimbulkan kekeliruan dan huru hara di dalam masyarakat di negara ini.
“Dalam realiti masyarakat Malaysia hari ini, nama Allah hanya boleh digunakan untuk agama Islam saja. Sebelum ini pun, kita tak pernah mendengar mana-mana pengikut agama lain yang memanggil Tuhan mereka dengan nama Allah di dalam negara ini.
“Jadi sekiranya kita bersetuju untuk memberikan kebenaran kepada penganut agama lain untuk menggunakan nama Allah merujuk kepada Tuhan mereka, maka ia boleh menimbulkan kesan yang tidak baik terhadap keamaman negara, memandang realiti masyarakat dan perlembagaan di negara ini amat berbeza dengan negara-negara lain,” jelasnya.
Menurut pensyarah di Jabatan Pengajian Kenegaraan dan Ketamadunan Universiti Putra Malaysia, Dr. Amini Amir Abdullah berpendapat bahawa keputusan yang dibuat oleh kepimpinan Pakatan Pembangkang termasuk kepimpinan Pas berhubung isu penggunaan kalimah Allah merupakan satu penghinaan kepada Majlis Fatwa Kebangsaan.
“Majlis Fatwa Kebangsaan telah pun menetapkan keputusan dan kepimpinan Pakatan Pembangkang sepatutnya menghormati keputusan tersebut. Namun jelas, mereka, terutama kepimpinan Pas menidakkan keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan dan tunduk kepada kehendak DAP yang membangkitkan kembali isu ini.
“Keputusan ini dibuat hanyalah berdasarkan kepentingan politik semata-mata dan bukannya memikirkan tentang soal-soal akidah dan kepentingan umat Islam dan negara secara amnya,” jelasnya. - Media UMNO

No comments:

Nostalgia

Nostalgia
YB Yang Bijak