Profil Diri

My photo
Fakulti Ekologi Manusia, Universiti Putra Malaysia, Serdang, Selangor, Malaysia
Seorang penjawat awam, telah berumahtangga dan beristeri. Menyukai respons orang ramai terhadap hasil penulisan dan berkongsi ilmu, pengetahuan dan pengalaman. Bercita-cita besar dan mempunyai tujuan hidup yang futuristik. Ingin melihat Malaysia menjadi negara maju sebelum tahun 2020 dan rakyat Malaysia tersohor di persada antarabangsa. Ingin melihat agama Islam dan umat Islam melonjak naik.

Intro

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia,

Manfaatkan Blog ini untuk tujuan pembelajaran dan penambahan ilmu pengetahuan.

KELAB KENEGARAAN MALAYSIA, TITAS DAN HUBUNGAN ETNIK

Friday, December 23, 2011

Apa Jawapannya Salam 1Malaysia?


Saya telah beberapa kali ditanya mengenai apakah jawapannya jika seseorang memberikan ucapan "Salam 1Malaysia"?

Bagi seorang Islam, berikanlah ucapan Assalamualaikum dahulu dan kemudiannya ucapan Salam 1Malaysia. Bagi orang Islam, jawablah Waalaikumussalam dan ucapan 1Malaysia juga. Ini juga tidaklah salah dalam Islam kerana ia termasuk perkara adab "greetings". Jika memberikan ucapan kepada audien bukan Islam berilah ucapan Salam Sejahtera dan Salam 1Malaysia. Orang itu sepatutnya menjawab Salam Sejahtera dan Salam 1Malaysia juga. Bukankah bila selalu disebut-sebut, orang akan ingat dan menjadi sebati dasar kerajaan terkini ini? Insyaallah.

Konsep 1Malaysia diperkenalkan oleh YAB. Datuk Seri Mohd  Najib Tun Abdul Razak, Perdana Menteri Malaysia keenam untuk mengukuhkan perpaduan dan solidariti rakyat Malaysia yang berbilang kaum. Dengan demikian, negara Malaysia akan menjadi lebih aman, progresif, sejahtera dan makmur. Konsep 1Malaysia membawa aspirasi menyatupadukan rakyat Malaysia dengan semangat perpaduan yang jitu melalui perasaan saling hormat-menghormati, saling memahami, keikhlasan dan saling mempercayai antara satu sama lain.

Konsep 1Malaysia berpaksikan slogan yang diutarakan oleh YAB. Perdana Menteri iaitu ‘Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan’. Slogan ini membawa maksud bahawa kerajaan sentiasa mendahulukan rakyat dalam semua perkara yang diingini oleh rakyat Malaysia mengikut lunas-lunas perlembagaan dan menekankan prestasi serta pencapaian semua kakitangan dan jentera kerajaan di samping menekankan pentingnya perpaduan yang utuh di kalangan rakyat. Kerajaan juga menekankan kecekapan dan kualiti perkhidmatan awam dalam meningkatkan kualiti kehidupan rakyat melalui pendekatan mesra-rakyat.

 
Rempuhan globalisasi negatif dan pengaruh modenisme memungkinkan masalah dan gejala sosial menjadi semakin kritikal. Kelompok belia merupakan di antara populasi terbesar dalam negara kita. Belia perlu memahami konsep 1Malaysia kerana mereka juga diharapkan bersatu padu sama ada melalui hubungan inter-etnik ataupun intra-etnik di samping membawa perubahan dalam kehidupan masing-masing. Kelompok belia juga diharapkan akan membawa peningkatan kepada kualiti hidup rakyat Malaysia.  

Kelompok belia juga merupakan generasi bakal pewaris kepimpinan negara. Sebab itu, sebelum kelompok belia pergi lebih jauh, mereka perlu memahami konsep 1Malaysia "Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan" dan diyakini konsep ini akan menjana satu transformasi yang ketara dalam konteks perpaduan, solidariti, kemajuan dan pembangunan negara.





No comments:

Nostalgia

Nostalgia
YB Yang Bijak