Profil Diri

My photo
Fakulti Ekologi Manusia, Universiti Putra Malaysia, Serdang, Selangor, Malaysia
Seorang penjawat awam, telah berumahtangga dan beristeri. Menyukai respons orang ramai terhadap hasil penulisan dan berkongsi ilmu, pengetahuan dan pengalaman. Bercita-cita besar dan mempunyai tujuan hidup yang futuristik. Ingin melihat Malaysia menjadi negara maju sebelum tahun 2020 dan rakyat Malaysia tersohor di persada antarabangsa. Ingin melihat agama Islam dan umat Islam melonjak naik.

Intro

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia,

Manfaatkan Blog ini untuk tujuan pembelajaran dan penambahan ilmu pengetahuan.

KELAB KENEGARAAN MALAYSIA, TITAS DAN HUBUNGAN ETNIK

Thursday, September 15, 2011

Apakah Kita Telah Lulus Dalam “Universiti Ramadan”? (Suara Pusat Islam UPM, 26 Ogos 2011)

Apakah Kita Telah Lulus Dalam “Universiti Ramadan”? (Suara Pusat Islam UPM, 26 Ogos 2011)


Ramadan adalah bulan rahmat, keampunan dan bulan pembebasan dari api neraka. Namun demikian ramai dari kalangan kita yang tidak mengetahui apakah kesan yang terbaik yang kita dapati hasil dari pentarbiahan diri selama sebulan dalam “Universiti Ramadan”. Dengar ertikata lain, apakah impak dan end result Ramadan kepada kita? Adakah takwa dan iman kita semakin meningkat? Apakah kita menjadi semakin berdisplin dan berkualiti? Adakah keinsafan dan kesedaran kita meningkat untuk menolong para fakir dan miskin? Apakah kita sudah boleh mengatasi pemborosan dan pembaziran? Adakah kita boleh selalu ke masjid dan ke surau seperti yang kita lakukan di setiap malam dalam bulan Ramadan? Apakah kita boleh berjaga malam melakukan aktiviti solat tahajud dan qiamullail untuk meningkatkan keimanan kita? Apakah kita boleh mengekang hawa nafsu dan syahwat kita? Apakah gred yang kita perolehi dalam “Universiti Ramadan”; kelas pertama, kelas kedua, kelas ketiga, general degree atau gagal sepenuhnya?

Semua soalan ini adalah impak kepada amalan kita dalam bulan Ramadan. Peningkatan amal patut dilakukan pada bulan Ramadan kerana sangat besar keistimewaannya melakukan amal ibadah pada bulan ini. Di antara kesan yang akan dapat diperolehi bagi mukmin yang benar-benar menghayati erti Ramadan ialah menimbulkan perasaan belas kasihan dan kasih sayang kepada fakir miskin, anak yatim dan orang-orang yang kurang upaya, membentuk sifat esprit de corp dalam keluarga dengan solat berjemaah, makan dan beribadah bersama-sama bagi membina keluarga sakinah dan bahagia, membiasakan diri dengan amal kebajikan dan menahan diri daripada terjatuh ke lembah maksiat dan dosa, memelihara dan menjana sifat amanah dalam melaksanakan segala perintah Allah dan meninggalkan segala laranganNya serta memupuk semangat persaudaraan Islam dan membentuk perpaduan serta kekuatan ummah.

Berbuatlah ibadah sepanjang hayat kerana sebaik-baik bekalan yang akan kita bawa adalah ketakwaan kepada Ilahi. Imam al-Ghazali di dalam kitabnya Ihya’ `Ulumuddin mengkategorikan orang yang berpuasa itu kepada tiga golongan, iaitu: Puasa golongan awam, iaitu orang yang hanya menahan diri daripada makan, minum dan bersetubuh sahaja, kedua, puasa golongan Ahlul Khawas, iaitu orang yang menahan dirinya dari makan dan minum serta syahwatnya kerana Allah dengan mengharapkan keampunan dan syurga atau terhindar dari neraka dan ketiga, puasa golongan Khawasul Khawas (atau Ahlul Ma’rifat), iaitu orang yang menahan diri dari makan dan minum serta syahwat juga menahan hati dan segala pancaindera daripada segala yang tidak disukai Allah s.w.t. kerana semata-mata mengharapkan keredaan Allah s.w.t. sahaja.

Pantang larang orang yang berpuasa perlukan disiplin yang kuat untuk dihindari. Antaranya ialah menundukkan dan menahan mata daripada melihat perkara yang tercela dan dimurkai Allah di samping menjaganya daripada melihat perkara yang melalaikan hati daripada mengingati Allah. Sentiasalah menjaga lidah daripada menipu, mengumpat, mencela, mengutuk, memburukkan orang lain atau melaga-lagakan mereka serta menyanyi nyanyian yang melalaikan diri kita daripada mengingati Allah. Kita hendaklah senyap dan memperbanyakkan mengingati Allah dan banyak membaca al-Quran serta berzikir. Jangan lupa menahan pendengaran daripada mendengar perkara yang dilarang kerana setiap apa yang diharamkan mengeluarkannya daripada mulut maka ia turut diharamkan daripada mendengarnya. Sebab itulah Allah menyamakan mereka yang mendengar perkara maksiat dengan mereka yang memakan perkara haram. Orang yangt berpuasa sebenar-benarnya menahan segala anggota yang lain iaitu tangan dan kaki daripada maksiat dan dosa serta menahan perut daripada memakan perkara syubhat atau haram ketika berbuka. Janganlah kita terlalu banyak makan sekali pun halal sehingga tersumbat lubang pernafasannya kerana Allah begitu murka mereka yang terlalu banyak makan. Peliharalah hati kita sentiasa terikat kepada perasaan antara khauf (takut) dan raja' (terlalu mengharap) di mana hati kita sentiasa memainkan persoalan sama ada puasa kita diterima sebagai orang yang hampir kepada Allah atau pun ditolak kerana kita termasuk dalam golongan mereka yang cuai dalam beribadat. Kita sepatutnya tidak malas menjalankan ibadah-ibadah sunat di bulan Ramadan. Jadilah seorang yang pemurah dan suka bersedekah dan jangan bakhil pada harta benda. Rajin-rajinlah membaca al-Quran dan kikiskan sifat senang menjadi pemarah. Buangkan tabiat gemar berbicara perkara yang sia-sia dan dusta serta memutuskan tali silaturrahim. Jangan khianati amanah dan pertingkatkan solat berjemaah selalu. Kurangkan kebergantungan yang keterlaluan kepada makhluk dan sentiasalah membela dan menegakkan kebenaran. Mengadulah selalu kepada Allah. Pertingkatkan kekuatan bangsa dan jangan salah faham terhadap falsafah Ramadan. Janganlah menjadi terlalu sibuk mempersiapkan Aidilfitri hingga terabai ibadah Ramadan.

No comments:

Nostalgia

Nostalgia
YB Yang Bijak