Profil Diri

My photo
Fakulti Ekologi Manusia, Universiti Putra Malaysia, Serdang, Selangor, Malaysia
Seorang penjawat awam, telah berumahtangga dan beristeri. Menyukai respons orang ramai terhadap hasil penulisan dan berkongsi ilmu, pengetahuan dan pengalaman. Bercita-cita besar dan mempunyai tujuan hidup yang futuristik. Ingin melihat Malaysia menjadi negara maju sebelum tahun 2020 dan rakyat Malaysia tersohor di persada antarabangsa. Ingin melihat agama Islam dan umat Islam melonjak naik.

Intro

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia,

Manfaatkan Blog ini untuk tujuan pembelajaran dan penambahan ilmu pengetahuan.

KELAB KENEGARAAN MALAYSIA, TITAS DAN HUBUNGAN ETNIK

Wednesday, March 11, 2009

Tanggungjawab Bapa Memberi Nama Yang Baik Untuk Anak


Nama bayi menggunakan nama malaikat

Assalamualaikum Dr. Amini,

Saya ada sedikit kemusykilan, saya berminat untuk menamakan anak saya dengan nama mikhail, nanum melalui pembacaan beberapa buku untuk menamakan bayi, terdapat ulama yang melarang menggunakan nama malaikat. Jadi saya ingin memohon pendapat Dr. Amini dalam hal tersebut.

Assalamualaikum Puan Emma,

1. Terima kasih kerana menghubungi Pusat Islam Universiti untuk rujukan.
2. Maafkan saya kerana tidak dapat segera menjawab permasalahan puan. Saya bercuti kelmarin.
3. Puan adalah ibu yang bagus kerana memikirkan sedalam-dalamnya dalam menamakan anak sendiri. Ini adalah sunnah Rasulallah s.a.w..
4. Memang benar kata puan bahawa nama-nama Malaikat adalah dilarang ulama.
5. Dalam tradisi Nasrani, terdapat kecenderungan memberikan nama anak-anak mereka dengan nama Malaikat seperti Gabriel (Jibril) dan Michael (Mikail). Ini tidak seharusnya berlaku dalam tradisi Islam.
6. Para Malaikat mempunyai sifat tidak makan-minum dan tidak bernafsu serta tidak bersyahwat. Ini bertentangan dengan fitrah manusia iaitu berkehendak kepada makan-minum serta bernafsu syahwat. Barangkali sebab itu dilarang memberi nama anak dengan nama malaikat sebab sifat Malaikat itu berbeza dengan manusia.
7. Daripada Ibnu Abbas r.a katanya, sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: ”Tanggungjawab bapa kepada anaknya ialah memberikan nama yang baik dan memperelokkan adabnya.” Pemberian nama yang baik ibarat doa kepada seseorang. Kesan psikologinya; orang yang bernama yang baik-baik seharusnya melakukan kebaikan sahaja. Nama-nama anak yang baik akan menyerlahkan peribadi murni anak-anak. Rasulallah akan menukarkan nama sahabat yang tidak baik kepada yang baik-baik belaka. Adalah menjadi kewajipan ibu bapa untuk membentuk sahsiah, akhlak, peribadi dan tingkah laku anak-anak mengikut ajaran Islam.
8. Dari Jubair bin Muth’in, katanya Rasulallah s.a.w. bersabda yang bermaksud: ”Aku mempunyai lima nama. Aku Muhammad (dipuji), aku Ahmad (amat terpuji), aku Mahi (penghapus) yang Tuhan menghapuskan kekafiran dengan usahaku, aku Hasyir (pengumpul) di mana dikumpulkan manusia di belakangku dan aku ‘Aqib (penghabisan).” Nama-nama ini elok diberikan kepada anak-anak lelaki.
9. Nama yang baik ialah nama Rasulallah s.a.w. dan para Nabi. Nama-nama para sahabat Nabi seperti Abu Bakr, 'Umar dan seumpamanya bolehlah juga menjadi pilihan. Untuk bayi perempuan, nama-nama isteri Nabi seperti Khadijah, Siti 'Aisyah, Hafsah dan Zainab boleh dijadikan pilihan.
10. Nama-nama Allah boleh diberikan dengan syarat disertakan di hadapannya perkataan 'Abd ertinya hamba misalannya 'Abdullah, 'Abdul Hakim, 'Abdul Wahid dan seterusnya. Ada 99 nama Allah. Ini bersesuaian dengan hadith Nabi; Daripada Abu Hurairah r.a bahawa nabi s.a.w bersabda yang bermaksud: ”Sesungguhnya Allah mempunyai sembilan puluh sembilan nama iaitu seratus kurang satu. Siapa menghafalnya masuk syurga.”
11. Nama selain daripada itu boleh diberikan kepada anak-anak, asal sahaja ianya mempunyai pengertian yang baik.


Wallahu A'lam Bi Al-Sawab. Terima kasih.

No comments:

Nostalgia

Nostalgia
YB Yang Bijak