Profil Diri

My photo
Fakulti Ekologi Manusia, Universiti Putra Malaysia, Serdang, Selangor, Malaysia
Seorang penjawat awam, telah berumahtangga dan beristeri. Menyukai respons orang ramai terhadap hasil penulisan dan berkongsi ilmu, pengetahuan dan pengalaman. Bercita-cita besar dan mempunyai tujuan hidup yang futuristik. Ingin melihat Malaysia menjadi negara maju sebelum tahun 2020 dan rakyat Malaysia tersohor di persada antarabangsa. Ingin melihat agama Islam dan umat Islam melonjak naik.

Intro

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia,

Manfaatkan Blog ini untuk tujuan pembelajaran dan penambahan ilmu pengetahuan.

KELAB KENEGARAAN MALAYSIA, TITAS DAN HUBUNGAN ETNIK

Wednesday, August 25, 2010

Ramadan Al-Mubarak


Ramadan Al-Mubarak, Ramadan Al-Mubarak
13     Ogos 2010

Alhamdulillah, Ramadan menjelma kembali sebagai bulan latihan insaniah untuk memantapkan insan dengan kualiti diri, iman dan takwa? Penumpuan ibadah Ramadan tertumpu pada tiga teras utama iaitu teras akidah, akal dan mental, teras jiwa dan teras fizikal.  Kualiti dalam ibadah Ramadan dapat menggilap dan mengasah kembali fitrah manusia kembali suci dan putih-bersih dan peningkatan takwa.

Daripada Abu Hurairah radhiallahu 'anhu: “Adalah Rasulullah SAW memberi khabar gembira kepada para sahabatnya dengan bersabda, "Telah datang kepadamu bulan Ramadan, bulan yang diberkati. Allah mewajibkan kepadamu puasa di dalamnya; pada bulan ini pintu-pintu Syurga dibuka, pintu-pintu neraka ditutup dan para syaitan diikat; juga terdapat pada bulan ini malam yang lebih baik daripada seribu bulan. Barang siapa tidak memperolehi kebaikannya maka dia tidak memperoleh apa-apa'." (Ahmad dan An-Nasa'i) Dalam hadis yang lain daripada Ubadah bin Al-Samit bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: "Telah datang kepadamu bulan Ramadan, bulan keberkatan, AIlah mengunjungimu pada bulan ini dengan menurunkan rahmat, menghapus dosa-dosa dan mengabulkan doa. Allah melihat berlumba-lumbanya kamu pada bulan ini dan membanggakanmu kepada para malaikat-Nya, maka tunjukkanlah kepada Allah hal-hal yang baik daripada dirimu kerana orang yang sengsara ialah yang tidak mendapatkan rahmat Allah di bulan ini." (Al-Tabrani)

Akal dan mental dapat diperkasakan dengan memperbanyakkan membaca Al-Quran dalam bulan Ramadan. Bacalah Al-Quran secara berkualiti. Orang yang membaca al-Qur’an dengan difahami maksud yang dibacanya akan dapat menambahkan dan membuka rahsia kehidupan daripada isi al-Qur’an. Bersungguh-sungguhlah membaca al-Qur'an (tilawah) untuk mendapat sebesar-besar ganjaran daripada Allah s.w.t..

Jiwa kita sentiasa lemah jika tidak dibaja dan dipupuk dengan ibadah, iman dan takwa. Justeru, jiwa mesti dibangunkan dengan menguatkan dan memperkasa iman.  Perbanyakkan ibadah-ibadah sunat dengan memperbagaikan jenis dan bentuknya.  Walaupun jumlahnya sedikit tetapi dilakukan secara istiqamah.  Antaranya solat tarawih, solat tahajjud, solat witir, solat dhuha, solat tasbih, solat taubat dan lain-lain lagi. Lakukanlah qiamullail/solat tarawih dengan berkualiti, bukan kuantitinya. Peliharalah adab-adab solat seperti tama’ninah, bacaan yang teratur dan rukun-rukun solat yang lain. Kerjakanlah puasa sepanjang bulan Ramadhan dengan penuh tekun dan jangan lakukannya sambil lewa. Banyak pahala dapat diraih di bulan Ramadhan. Tentunya sekali pahala yang melimpah ruah ini tidaklah diperolehi hanya dengan menahan diri dengan berlapar dan dahaga sahaja, tetapi hendaklah kita berpuasa juga pendengaran, penglihatan dan tutur kata. Janganlah sia-siakan pahala puasa kita. Seperkara lagi, kita perlukan Mujahadah Al-Nafsi dengan menahan diri iaitu bersabar daripada terjebak dengan dosa dan maksiat.

Di siang hari di bulan Ramadhan, berlapar melalui puasa adalah cara yang terbaik untuk melatih fizikal.  Dalam keadaan keletihan dan kelaparan seseorang itu tetap menjalankan tugas-tugas seharian seperti berniaga, bertani, kerja pejabat, mengajar, kerja buruh dan sebagainya.  Walaupun kekuatan tenaga kurang dari biasa tetapi mereka tetap kuatkan tenaga untuk melaksanakan tugas-tugas tersebut demi kerana Allah dan kemajuan Islam.  Dengan demikian tertolaklah sesetengah pendapat yang menyatakan puasa boleh menurunkan tingkat daya pengeluaran. Sementelahan lagi, orang-orang Islam sering berjaya dalam peperangan yang berlaku dalam bulan Ramadhan.

Kekuatan fizikal yang diperkasakan di bulan Ramadan itu boleh diteruskan di bulan selepas Ramadhan itu untuk terus aktif dan cergas apabila membuat kerja-kerja kebajikan seperti gotong-royong, ziarah, mengajar dan lain-lain khidmat masyarakat. Maka hendaklah semakin banyak menempuh Ramadhan semakin bertambah baik amalan kebajikan dari sebelumnya.  Bila semakin dekat dengan akhirat, maka makin banyak bekalan-bekalan akhirat yang akan dibawa seperti firman Allah yang bermaksud: “Hendaklah kamu menambah bekal. Sesungguhnya sebaik-baik bekalan itu ialah sifat taqwa”.

Jangan kita lupa juga untuk bersegera menunaikan sedekah menurut kadar yang termampu kerana bersedekah pada bulan Ramadan itu mempunyai kelebihan dan keistimewaannya. Lakukanlah juga i'tikaf kerana ia merupakan ibadat yang mencakupi kebanyakan amalan taat seperti solat, tilawah, berzikir, berdoa dan lain-lain. Iktikaf itu adalah sangat dituntut pada sepuluh hari yang terakhir. Kalau dapat dan mempunyai kelapangan kerjakanlah umrah pada bulan Ramadan kerana banyak manfaatnya. Jangan lupa mencari malam Lailatulqadar di mana telah diturunkan al-Qur'an. Malam Lailatul Qadar itu adalah pada sepuluh malam yang terakhir dari bulan Ramadan, iaitu pada malam yang ganjil bilangannya. Selalulah memperbanyakkan zikir, doa dan istighfar pada waktu-waktu yang mustajab. Jangan pandang enteng kepada amalan-amalan khusus di bulan Ramadan. Amalkan sikap prihatin kepada amalan-amalan khusus di dalam puasa harian seperti waktu berbuka dan bersahur. Jangan lupa melaksanakan kewajiban mengeluarkan zakat. Ramai juga yang mengabaikan hubungan silaturrahim di bulan Ramadan. Ramadanlah merupakan bulan mengeratkan silaturrahim.

No comments:

Nostalgia

Nostalgia
YB Yang Bijak