Profil Diri

My photo
Fakulti Ekologi Manusia, Universiti Putra Malaysia, Serdang, Selangor, Malaysia
Seorang penjawat awam, telah berumahtangga dan beristeri. Menyukai respons orang ramai terhadap hasil penulisan dan berkongsi ilmu, pengetahuan dan pengalaman. Bercita-cita besar dan mempunyai tujuan hidup yang futuristik. Ingin melihat Malaysia menjadi negara maju sebelum tahun 2020 dan rakyat Malaysia tersohor di persada antarabangsa. Ingin melihat agama Islam dan umat Islam melonjak naik.

Intro

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia,

Manfaatkan Blog ini untuk tujuan pembelajaran dan penambahan ilmu pengetahuan.

KELAB KENEGARAAN MALAYSIA, TITAS DAN HUBUNGAN ETNIK

Friday, January 8, 2010

Contoh Prakata Mahasiswa Dalam Tugasan TITAS


Siti Fathonah bt Abd Halim (152520)
Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum w.b.t dan salam perpaduan.
Alhamdulillah bersyukur ke hadrat Ilahi, Tuhan Pencipta sekalian alam. Allah yang Maha Pemurah yang mengurniakan nikmat iman, kesihatan, ilmu, kasih sayang, kesenangan hidup serta segala nikmatNya di dunia yang bersifat sementara ini. Bersyukur ke atasMya kerana dengan segala limpahan rahmat dan izinNya, kita sebagai hamba yang lemah masih diberi kesempatan untuk bernafas di muka bumi ini. Seterusnya, memberi peluang kepada kami bagi merealisasikan penulisan ini dengan jayanya.
Sejak daripada awal pengenalan subjek yang diberi nama ringkasan ‘TITAS’ ataupun ‘Tamadun Islam dan Tamadun Asia’ tidak berapa menarik minat golongan mahasiswa dan mahasiswi di setiap universiti amnya di Universiti Putra Malaysia ini sendiri. Kebanyakan pelajar beranggapan bahawa subjek TITAS merupakan sekadar memenuhi jam kredit serta pembantu menambahkan pointer pada peperiksaan semester akhir. Salah seorang daripada mereka ialah diri saya sendiri yang berpendapat subjek ini hanya menambahkan beban selain subjek teras yang perlu diberikan lebih tumpuan pada semester ini. Lebih-lebih lagi, saya telah menanamkan rasa kurang minat terhadap subjek yang menjurus kepada fakta dan sejarah dunia.
Namun, persepsi-persepsi negatif itu mula berubah apabila saya telah menghadiri kuliah pertama di mana tenaga pengajarnya ialah Dr. Amini Amir bin Abdullah yang juga merupakan Pengarah Pusat Islam di UPM. Subjek TITAS merupakan salah satu subjek yang wajib diambil oleh setiap mahasiswa dan mahasiswi sebelum bergraduat. Pada awal pertemuan di dalam kuliah, kami telah diagih-agihkan kepada beberapa kumpulan untuk melaksanakan tugasan. Setiap kumpulan telah diberikan tajuk tugasan yang sedia ada melalui undian. Oleh itu, kami agak bertuah kerana mendapat tajuk ‘Impak positif dan negatif kedatangan Tamadun Barat terhadap Tamadun Islam, Cina dan India dari aspek sosial’. Tajuk ini sangat menarik walaupun agak sukar untuk mendapatkan maklumat. Melalui kajian-kajian yang telah dilakukan sedikit sebanyak telah membuka mata saya serta rakan-rakan seperjuangan mengenai kepayahan membina sesebuah tamadun sebelum menjadi cemerlang dengan rintangan yang terpaksa dihadapi sama ada positif ataupun negatif kesan daripada kedatangan Tamadun Barat.
Terbinanya sesebuah tamadun maka wujudlah peradaban ataupum pembinaan kota serta impak sains dan teknologi yang menyumbang ke arah kemajuan. Melalui tamadun juga wujud pelbagai epistemolog dan ilmuwan dalam bidang perubatan, sains dan matematik, serta pelbagai lagi sama ada daripada tamadun Islam, Cina dan India. Saya sangat bersyukur kerana menjadi salah seorang pelajar yang diberi kesempatan oleh Allah s.w.t untuk mempelajari subjek TITAS ini serta memberi peluang agar saya menghargai perjuangan para ilmuwan dan cendekiawan dalam mempertahankan tamadun masing-masing daripada ancaman luar. Oleh itu, timbul kesedaran dalam diri agar tidak mudah alpa dan leka dengan nikmat dunia.
Di kesempatan ini, saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada Dr. Amini Amir Abdullah selaku pensyarah subjek ‘Tamadun Islam dan Tamadun Asia’ yang banyak memberi tunjuk ajar kepada kami sepanjang proses menyiapkan tugasan yang telah diamanahkan ini. Malaha beliau banyak memberikan buah fikiran yang bernas kepada kami serta sanggup meluangkan masa beliau bersama kami walaupun sibuk. Hanya Allah s.w.t yang mampu membalas segala jasa-jasa beliau. Tidak lupa kepada kedua-dua ibubapa yang tidak pernah putus mendoakan anakmu ini agar selamat dan dikurniakan kesihatan yang baik. Sumbangan modal yang dihulurkan tidak akan saya sia-siakan dengan berbelanja ke arah yang tidak bermanfaat.
Ribuan terima kasih juga kepada rakan-rakan seperjuangan saya yang banyak mengorbankan masa dan mengerah dalam usaha melengkapkan penulisan ini. Setiap manusia tidak pernah lari daripada melakukan kesilapan, namun InsyaAllah dengan izinNya akan menunjukkan jalan taubat agar hamba-hambaNya bertaqwa. Asam garam dalam kehidupan juga sudah menjadi lumrah kehidupan dalqam menghadapi pelbagai ragam manusia.
“Wahai Tuhanku, limpahkanlah taufiq dan hidayahMu ke atas kedua ibubapaku, pensyarah-pensyarah, serta rakan-rakan seperjuanganku”.Amin Ya Robulalamin.



_________,
SITI FATHONAH BT ABD HALIM
152520

No comments:

Nostalgia

Nostalgia
YB Yang Bijak